Forthcoming Images: Popular Unity and the Invention of Further Becomings
Imágenes por-venir: la Unidad Popular y la invención de otros posibles
Author
Viu, Antonia
Moscoso-Flores, Pedro E.
Abstract
The aim of this paper is to think the role of images and «invention» in the project of Popular Unity. If inventiveness, as a way of understanding collective work, arises in different initiatives of the Popular Unity in order to improve the living conditions of workers, while seeking to legitimize the socialist project by consolidating its achievements and its ability to function as an alternative to capitalist production models, invention as an «original combination of imitation rays» (Tarde) operates at the same time as an unprecedented form of associativity promoted by Popular Unity and, to that extent, the trajectories and relationships it arouses are less linear than what images, understood as a representational and capture mechanisms, allow us to understand. This is why the article proposes to think about other ways of narrating Popular Unity in which images function as machines or «machinic agencies» (Guattari), that is, as records of the multiple which emerges within a complex and constantly changing social formation. In the light of this, the text connects two milestones of Popular Unity which inscribe invention as an articulating axis for redefining the social: the book collection «Nosotros los chilenos», by Quimantú (1971-1973), and the UNCTAD III building (1971-1972). Este escrito se propone pensar el papel de las imágenes y de la «invención» en el proyecto de la Unidad Popular. Si la inventiva, como forma de entender el trabajo colectivo, surge en distintas iniciativas de la UP que buscan mejorar las condiciones de vida de los trabajadores, a la vez que intentando legitimar el proyecto socialista al consolidar sus logros y su capacidad de funcionar como alternativa a los modelos de producción capitalista, la invención en tanto «combinación original de rayos imitativos» (Tarde) opera en paralelo como una forma de asociatividad inédita promovida por el proyecto popular y, en esa medida, las trayectorias y relaciones que suscita son menos lineales que lo que las imágenes, entendidas como mecanismo de captura y fijación representacional, permiten entender. Es por esto que el artículo se propone pensar otros modos de narrar la Unidad Popular en los que las imágenes funcionen como máquinas o «agenciamientos maquínicos» (Guattari), esto es, como registros de lo múltiple que emergen dentro de una formación social compleja y en constante mutación. Para ello, el texto conecta dos hitos de la UP que inscriben la invención como un eje articulador de la redefinición de lo social: la colección «Nosotros los chilenos», de Quimantú (1971-1973), y el edificio UNCTAD III (1971-1972).