Metatheater and mnemotechnics: postmodernist conventions in El olvido está lleno de memoria, by Jerónimo López Mozo
Metateatro y mnemotécnica: convenciones posmodernistas en El olvido está lleno de memoria, de Jerónimo López Mozo
Author
Gabriele, Jonh
Abstract
Combining the recuperative power of memory and the existentialist contexture of metatheatre, Jerónimo López Mozo indistinguishably (con)fuses art and life in El olvido está lleno de memoria (2002). Incapable of distinguishing between his profession as an actor and the roles he plays on the stage and reluctant to come to terms with the traumatic past of his exile following the civil war, the protagonist of the play, Edmundo Barbero, is a decentered and unfixed character. Like all postmodernist works, El olvido está lleno de memoria centers on the problem of artistic representation, rejects the possibility of constructing an objective view of the world and categorically discards the notion of an absolute authority to reveal that the traditionally hierarchical relationship between the real and the fictive, past and present, and self and other has been irrevocably abolished Combinando el poder recuperativo de la memoria y la contexturaexistencialista del metateatro, Jerónimo López Mozo (con)funde indistinguiblemente el arte y la vida en El olvido está lleno de memoria (2002). Incapaz de distinguir entre su oficio como actor y los papeles que desempeña en el escenario y maldispuesto a reconciliarse con el pasado traumático de su exilio tras la guerra civil, Edmundo Barbero —el protagonista de la pieza— aparece como un personaje descentrado ydislocado. Como toda obra posmodernista, este texto se centra en la problemática de la representación artística, rechaza la posibilidad de construir una visión objetiva del mundo y descarta categóricamente la noción de una sola autoridad absoluta para revelar que la relación jerárquica tradicional entre lo real y lo ilusorio, el pasado y el presente y el ‘yo, y el ‘otro’ se ha abolido irrevocablemente.