The presence of counter-hegemonic and poetic-musical voices, in Chiloé
Presencia de voces contrahegemónicas, poético-musicales, en Chiloé
Author
Bahamonde Cantín, Juan
Abstract
This article applies a literary semeiotic analysis to twelve selected “cuecas” —Chilean traditional songs—, (scripts in the appendix), currently performed in Chiloé. These “cuecas”, called here “poetic-musical voices”, belong to authors and singers from two different periods. Following J. J. Brünner‟s studies about Postmodernism, we compare the lyrics of five traditional “cuecas”, selected from the oral tradition and identified from a period before 1980, to seven pieces of well-known authors, published after 1987. Este artículo considera el análisis semiótico-literario de doce cuecas seleccionadas (transcritas en Anexo), vigentes en Chiloé (denominadas “voces poético-musicales”), que pertenecen a cultores y cantautores de dos épocas diferentes. Así, siguiendo de cerca el estudio de J.J. Brünner sobre Posmodernismo, se comparan a nivel temático cinco cuecas de tradición oral (anteriores a 1980) con siete piezas de autores conocidos (aparecidas con posterioridad a 1987).