Suspicious cuts on the surface
Sospechosos cortes en la superficie
Author
Ribó-Labastida, Ignasi
Abstract
This article studies the aesthetical significance of Alain Robbe-Grillet’snarrative objectivity, paying special attention to his novel La Jalousie. In this sense, a parallelism is established between the use of the mechanisms of density and discontinuity in the narrative texture of this novel, and the cuts that the Italian- Argentinean artist Lucio Fontana made on the canvasses he named Attese. Analysing both cases from the perspective of the Aesthetic Theories —specifically, the contributions of Heidegger, Barthes or Derrida—, the article tries to show how the cut constitutes a fundamental mechanism in contemporary art. Este artículo estudia la significación estética de la objetividad narrativa deAlain Robbe-Grillet, centrándose, sobre todo, en su novela La Jalousie. En ese sentido, se establece un paralelismo entre la utilización de mecanismos de densidad y discontinuidad en la textura narrativa de esta novela y los cortes que el artista ítaloargentino Lucio Fontana ejecutaba en las telas tituladas Attese. Examinando ambos casos desde la perspectiva de la teoría estética —a partir de las contribuciones de Heidegger, Barthes o Derrida— se intenta mostrar cómo el corte constituye un mecanismo fundamental del arte contemporáneo.