Cartography of the city: The subversive house in Naciste Pintada by Carmen Berenguer
Cartografía de la ciudad: la casa subversiva en Naciste pintada (1999) de Carmen Berenguer
Author
Calderón, Tatiana
Abstract
Carmen Berenguer’s writing is shaped by two fundamentals questions: What is the place of literature? And if I’m a woman, who am I? Thus, the discursive hybridism contemplated in Naciste Pintada is part of a new urban articulation from a female poet’s vision living in a fragmented world. The city described in this novel is neobaroque, maked-up and essentially disguised. The home, immanent and feminine, place of woman’s specula(risa)tion, becomes public, and denatures the hegemonic discourse of the city, transcendent and masculine. The lost of its private characteristic subverts the house’s imaginary and implies social changes. In Naciste Pintada, we perceive two women’s discourses inserted in two specifics cities: the first one is poetic (Valparaiso, the lost center of the poet), and the other is colloquial (Santiago, herhabitat). The house, metonymic trope, suggests another significant map of the city, and establishes the woman aterritoriality in the post-modern world. La escritura de Carmen Berenguer se sustenta en dos preguntasfundamentales: ¿Cuál es el lugar de la literatura? y ¿Si soy mujer, quién soy? Así, la hibridez discursiva en Naciste pintada participa de una rearticulación de lo urbano desde la perspectiva de una mujer poeta habitando un mundo fragmentado y fragmentario. La ciudad descrita es neobarroca, maquillada y, esencialmente, travesti.La casa, inmanente y femenina —lugar de la especula(riza)ción de la mujer—, deviene pública y subvierte el discurso hegemónico de la ciudad, trascendente y masculina. La pérdida de su carácter privado altera el imaginario de la casa y favorece los cambios sociales. En Naciste pintada hay dos discursos de la mujer insertos en dosciudades significativas: uno es poético (Valparaíso, centro perdido de la poeta) y el otro coloquial (Santiago, su hábitat). La casa, figura metonímica, sugiere otra cartografía significante de la ciudad y plantea la aterritorialidad de la mujer en el mundo posmoderno.