The Consolidation of Nation State and the Contradictions of the Indianista Perspective: Gualda, Cailloma and A Orillas del Bío Bío
Consolidación del Estado-Nación y las contradicciones de la perspectiva indianista: Gualda, Cailloma y A orillas del Bío-bío
Author
Láscar, Amado
Abstract
This article analizes three novels of indigenous referent (Cailloma, A orillas del Bío-Bío, Gualda) published in the 1870s. The novels use the heroic and evangelist paradigms Ercilla’s La araucana and Núñez de Pineda’s Cautiverio feliz, respectively. They represent pre-republican times, utilizing romantic literary strategies to mystify Mapuche reality for the construction of an epic past that meets the demands of the historical moment in which they are published. These catholiccriollo authors attempt to vindicate the “native soul’ in order to “save the man” andnot the ethnicity, which they consider anachronical according to modernity’s law of evolution. Finally, these texts fit into Andrés Bello’s construction of Chilean national identity based on the Mapuche’s past as told in La araucana, and the appropriation of Mapuche heroism as a foundational myth in the new order of the nation-state. This process institutes itself through the denial of indigenous society and its right to define itself and maintain its worldview and autonomy in the face of the establishment of the criollo entity that imposes itself as a universal in the occupied lands. En este artículo se analizan tres novelas de referente indígena (Cailloma, A orillas del Bío-Bío, Gualda) publicadas en la década del setenta del siglo XIX.Estas novelas utilizan los modelos de La araucana de Ercilla y el Cautiverio feliz de Núñez de Pineda como paradigmas heroico y evangelizador, respectivamente. Representan tiempos pre-republicanos, utilizando estrategias románticas en la escritura, mistificando la realidad mapuche para construir un pasado épico sintonizado con el momento histórico en que fueron publicadas. Estos escritores católicos-criollos intentan reivindicar el “alma indígena” para “salvar al hombre” yno la etnia, que consideran anacrónica según la ley de evolución de la modernidad.Finalmente, estos textos se entroncan con la idea de Andrés Bello de hacer del pasado mapuche cantado en La araucana el origen de la chilenidad, apropiando el heroísmo mapuche para ser utilizado como mito fundacional en el nuevo orden creado por el estado nación. Este proceso se instituye con la negación de la sociedad indígena y de su derecho de definirse y mantener su cosmovisión y autonomía frente al establecimiento de la entidad criolla que se impone como universal en las tierras ocupadas.