• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

The monstery of the beauty of the apparent, the bodies and communities of the posible: freaks and the shape of wáter, enclaves of biopolitical análisis about the world social crisis

La monstruosidad de la belleza de lo aparente, los cuerpos y las comunidades de lo posible: freaks y la forma del agua, enclaves de análisis biopolítico a propósito de la crisis social mundial

Author
Maldonado Garay, Jocelyn

Palacios Hermosilla, Daniela

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3044
10.32735/S0718-22012023000563044
Abstract
The following essay carries out a critical analysis of the discourses/practices of modernity from biopolitics around abnormality, science (as technoscience) and the possibilities of community that exist in the relations of the marginalized. Taking the films Freaks and The Shape of Water as references. Showing how cinema plays and proposes critical elements of these practices/discourses of modernity. Within this abnormality, monstrosity will be considered as a metaphor and as corporeal reality, and women as bordering and marginal bodies of the cast (in Rancière's terms). An analysis that plays with the contingency of the social crisis that we are going through worldwide, as well as with the social and bodily fragments, but which, nevertheless, in its entrails make possible other forms of relationships, other fabrics and possibilities of community.
 
El siguiente ensayo realiza un análisis crítico de los discursos/prácticas de la modernidad desde la biopolítica en torno a la anormalidad, la ciencia (como tecnociencia) y las posibilidades de comunidad que existen en las relaciones de las/los marginados/as. Tomando como referentes las películas Freaks y La Forma del Agua. Mostrando cómo el cine juega y propone elementos críticos de estas prácticas/discursos de la modernidad. Dentro de esta anormalidad se considerará a la monstruosidad como metáfora y como realidad corpórea, y las mujeres como cuerpos limítrofes y marginales del reparto (en términos de Rancière). Un análisis que juega con la contingencia de la crisis social que atravesamos a nivel mundial, así como de los fragmentos sociales y corporales, pero que, sin embargo, en sus entrañas posibilitan otras formas de relaciones, otros tejidos y posibilidades de comunidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB