The monstery of the beauty of the apparent, the bodies and communities of the posible: freaks and the shape of wáter, enclaves of biopolitical análisis about the world social crisis
La monstruosidad de la belleza de lo aparente, los cuerpos y las comunidades de lo posible: freaks y la forma del agua, enclaves de análisis biopolítico a propósito de la crisis social mundial
Author
Maldonado Garay, Jocelyn
Palacios Hermosilla, Daniela
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/304410.32735/S0718-22012023000563044
Abstract
The following essay carries out a critical analysis of the discourses/practices of modernity from biopolitics around abnormality, science (as technoscience) and the possibilities of community that exist in the relations of the marginalized. Taking the films Freaks and The Shape of Water as references. Showing how cinema plays and proposes critical elements of these practices/discourses of modernity. Within this abnormality, monstrosity will be considered as a metaphor and as corporeal reality, and women as bordering and marginal bodies of the cast (in Rancière's terms). An analysis that plays with the contingency of the social crisis that we are going through worldwide, as well as with the social and bodily fragments, but which, nevertheless, in its entrails make possible other forms of relationships, other fabrics and possibilities of community. El siguiente ensayo realiza un análisis crítico de los discursos/prácticas de la modernidad desde la biopolítica en torno a la anormalidad, la ciencia (como tecnociencia) y las posibilidades de comunidad que existen en las relaciones de las/los marginados/as. Tomando como referentes las películas Freaks y La Forma del Agua. Mostrando cómo el cine juega y propone elementos críticos de estas prácticas/discursos de la modernidad. Dentro de esta anormalidad se considerará a la monstruosidad como metáfora y como realidad corpórea, y las mujeres como cuerpos limítrofes y marginales del reparto (en términos de Rancière). Un análisis que juega con la contingencia de la crisis social que atravesamos a nivel mundial, así como de los fragmentos sociales y corporales, pero que, sin embargo, en sus entrañas posibilitan otras formas de relaciones, otros tejidos y posibilidades de comunidad.