Writing and teaching the past to transform the present: the Marxist influence on the reflection on the meaning of history in the "long sixties" in Chile
Escribir y enseñar el pasado para transformar el presente: la influencia marxista en la reflexión sobre el sentido de la historia en los “largos sesenta” en Chile
Author
Ortiz Figueroa, Matías
Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/7224510.5354/0719-4862.2023.72245
Abstract
The article analyzes the Marxist influence over Chilean historiography, as well as in the national proposals for history teaching at school level during the 1960's decade. Specifically, it is addressed the meaning that was given by intellectuals, academics, and students to the development of historical research and teaching. Thus, beyond the matters referred to methods and conceptual drifts, the articule aims to capture the function that was given to the social role of the historical discipline through a ideological platform, highlighting the political, social and democratizing meaning that the study of past immanently charged for the referred actors. The article proposes that, unlike conservative history and the ways of teaching history arose from it, the proposals that are being analyzed have in the center of its questioning the historical present, as well as the political conjunctures and the phenomenon of the inequalities, redefining the usefulness of the study of the past from an ethical and political perspective, with a socialist and Latin American projection, interrupting the linear and progressive historical time that characterized the “traditional” history in Chile in the 1960's. Este articulo analiza la influencia marxista en la historiografía y en las propuestas de enseñanza de la historia escolar en los años sesenta en Chile. Específicamente se abordará el sentido que se le otorgó a la elaboración de investigaciones históricas y su enseñanza entre historiadores, docentes y estudiantes de Historia. De ese modo, más allá de las cuestiones referidas a métodos y derivas conceptuales, interesa captar la función que desde esta tribuna ideológica se le otorgó a la disciplina histórica en la sociedad, relevando el sentido político, social y democratizador que el estudio del pasado llevaba consigo de manera inmanente. Se propone que, a diferencia de la historia conservadora y las formas de enseñar que desde aquí se erigen, las analizadas tuvieron al presente histórico, las coyunturas políticas y las desigualdades como principal lugar de interrogación, redefiniendo la utilidad del estudio del pasado desde una perspectiva ética y política, con proyección socialista y latinoamericana e interrumpiendo el tiempo histórico lineal y de progreso que caracterizó a la historia “tradicional”.