Estimation of the Risk due to Urban Noise Pollution through Geospatial Modeling and Multicriteria Spatial Evaluation in Santa Clara, Cuba
Estimación del riesgo por contaminación sonora urbana mediante modelado geoespacial y evaluación espacial multicriterio en Santa Clara, Cuba
Author
González Lozano, Raúl
Rodríguez Hernández, Silvio Vioel
Full text
https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/6905910.5354/0718-8358.2023.69059
Abstract
Urban noise pollution by road traffic is a problem in various Cuban cities, and that is exacerbated by the presence of aggravating conditions, such as a fleet characterized by technological obsolescence, general ignorance among the population of the existence and consequences of this type of contamination, scarce legal treatment of the problem, and insufficient attention on the part of technical and administrative authorities. Based on this, the present study has the general objective of contributing to the effectiveness of the management of this type of pollution in the city of Santa Clara, for which it proposes a theoretical framework based on geospatial modeling of risk in the face of urban noise pollution by road traffic, where the result achieved is presented as an agglutinating concept of the risk studied, and the spatial distribution of vulnerability, which responds to the socio-economic particularities of the study area. The study reveals the existence of high-risk levels in certain sectors of the study area and provides a theoretical tool that contributes to improving the efficacy in the management of this type of environmental contamination. La contaminación sonora urbana por tráfico rodado es una problemática existente en diversas urbes cubanas, que se agudiza con la presencia de condiciones agravantes, como lo son: la existencia de un parque automotor caracterizado por la obsolescencia tecnológica; el desconocimiento general entre la población de la existencia y consecuencias de este tipo de contaminación; el escaso tratamiento jurídico que ha tenido la problemática y, finalmente, la insuficiente atención de la misma por parte de las autoridades técnicas y administrativas. Con base en ello, el objetivo general del presente estudio es contribuir a la eficacia de la gestión de este tipo de contaminación en la ciudad de Santa Clara, para lo cual se propone un marco teórico basado en el modelado geoespacial del riesgo ante la contaminación sonora urbana por tráfico rodado. Su resultado se presenta como un concepto aglutinador del peligro estudiado y de la distribución espacial de la vulnerabilidad, que obedece a particularidades socioeconómicas de la zona de estudio. El estudio revela la existencia de elevados niveles de riesgos en determinados sectores de la zona de estudio y aporta una herramienta teórica que contribuye a perfeccionar la eficacia en la gestión de este tipo de contaminación ambiental.