The right of people with disability to a high-quality education. Remarks on its scope and limitations in the Cuban Legal system
El derecho de las personas con discapacidad a una educación de calidad. Apuntes en torno a su extensión y límites en el ordenamiento jurídico cubano
Author
Arencibia Fleitas, Yairis
Lantigua Estupiñan, Leyanis
Martín González, Dulce María
Full text
https://derechoycienciapolitica.uct.cl/index.php/RDCP/article/view/5810.7770/rchdcp-v14n1-art58
Abstract
Educational inclusion is intended to enable people to develop and optimize their capacity regardless of their differences, offering equal opportunities to allow every individual to solve their educational and social needs. The aim of this paper is to provide a legal perspective of the Cuban Legal system, in which such opportunities are included as basic human rights. We review the treatment due to people with disabilities prescribed in the international legal instruments signed and ratified by Cuba. Starting from the conceptualization, principles and bases on which are founded the concepts of disability, deficiency and handicap, we identify the levels of adaptation necessary to implement them in any education system. Thus, curricular adaptations should respond to the specific needs imposed by disability, respecting the scope and limitations of the rights of the people involved. La inclusión educativa es el modelo que pretende dejar de ver las diferencias como un problema, para que cada persona desarrolle y optimice sus capacidades y así brindar igualdad de oportunidades, en función de sus necesidades tanto educativas como sociales. A tal fin, se ofrece en este estudio una perspectiva jurídica que lo aprecia en su dimensión como derecho humano y fundamental, a la luz del ordenamiento jurídico cubano y los instrumentos internacionales suscritos y ratificados por Cuba al respecto. Se parte entonces de su conceptualización, principios y fundamentos en los que se sustenta, para distinguir los conceptos de discapacidad, deficiencia y minusvalía, en función de los cuales habrán de ser definidos los niveles de adaptación a implementar en cada sistema educativo, de modo que las adaptaciones curriculares a introducir respondan a sus necesidades, en franco respeto al alcance y límites de los derechos de cada persona involucrada.