Time optimization indicators in the teaching-learning process direction for tackling and preventing dismiptive behaviours in the Physical Education class
Indicadores de optimización del tiempo en la dirección del proceso enseñanza - aprendizaje para prevenir y abordar las conductas disruptivas en las clases de Educación Física
Author
Valdivia Diez, Jorge Eduardo
Abstract
This article describes the methodological steps taken to validate the indicators that measure the effectiveness of the programme — time, in the physical education lessons, and are structured considering the prevention of the disruption, the suitable responses before this problem, and the temporal preventive organization as well as the main indicators that favour the productiva use of the time considered for the session. In this soase, it is argued that improving of the educational stimuli students undergo will allow increasing the possibility for implication and appropriation of the expected learning goals. Its main target is: to describe the actual application for the validation of the indicators of time optimization, by mearas of the Delphi method Este artículo describe los pasos metodológicos utilizados para validar un sistema de Indicadores que miden la efectividad del tiempo programa durante las clases de Educación Física, y están estructurados considerando la prevención de la disrupción, las respuestas oportunas frente a este problema y la optimización del tiempo, como los principales mediadores que permiten utilizar productivamente el tiempo destinado para la sesión. En este sentido, se sostiene que mejorando la calidad y cantidad de las prestaciones a que son sometidos los escolares permite aumentar las posibilidades de implicación y apropiación de los aprendizajes esperados. Su principal objetivo es: describir la aplicación práctica para la validación de indicadores de optimización del tiempo, a través del Método Delphi.