Perception of the social-sport environment and life habits in 14 to 19 year-old students belonging to the High School Cycle in the Linares province
Percepción del entorno socio-deportivo y hábitos de vida en estudiantes de 14 a 19 años pertenecientes al ciclo de enseñanza media municipal en la Provincia de Linares
Author
Retamales Muñoz, Francisco Javier
Abstract
In this study the direct incidentes of the application of the educational model are reflected, the technological progress and the standards of life of a model of free consumption over the social actions within the sport activity of students in municipal average education of the Province of Linares, Region of the Maule, Chile.
Taking a representative sample from the commune of Linares, with a total of 146 cases taken at random, a perception survey was applied reflecting the interests, and realities that school kids undergo in their normal development. The collected data indicate a 94.5% of sedentary attitudes between the students of fluctuating ages of 14 to 19 years, reflecting single an effective and constant participation of a 12.3% of them in sport activities and a 13% in physical activities. The perception of the individual is reflected with worrisome numbers since it is observed that a 40,4% of the respondents do not feel satisfied with their body, a 43.1% have problems to make a physical effort and a 8,9% claim to have constrains to develop physical activity. Deteriorating the opportunities progressively to maintain a socialization, a loss in its health, its self-esteem and constant integral development. At the level of socio-sport environment, 64,4% of the cases indicate not to have any participation in sports selections nor in sports workshops, a 45.9% indicate that it prefers to make sport activities outdoors, and a 49.3% indicated that it is an increasing necessity generating new spaces joining the social and the sports activities. At a personal level, the constrains mentioned indicated that a 51,7% of the individuals have always been affected by the complete school day and a 71,9% stated that because of studies did not practice any kind of sport. En este estudio se reflejan las incidencias directas de la aplicación del modelo educacional, el progreso tecnológico y los estándares de vida de un modelo de libre consumo, por sobre las acciones sociales enmarcadas en la actividad deportiva de estudiantes en enseñanza media municipal de la Provincia de Linares, Región del Maule, Chile.
Tomando una muestra de la comuna de Linares, con un total 146 casos de forma aleatoria, se realizó una encuesta de percepción que permitiese reflejar los intereses, inquietudes y realidades que vivencian los escolares en su desarrollo habitual. Los datos recolectados indican un 94,5% de actitudes sedentarias entre los escolares de edades fluctuantes de 14 a 19 años, reflejando solo una participación efectiva y constante de un 12,3% de ellos en actividades deportivas y un 13% en actividades físicas. La percepción del individuo se ve reflejada con cifras preocupantes ya que se observa que un 40,4% de los encuestados no se siente conforme con su cuerpo, un 43,1% tiene problemas para realizar un esfuerzo físico y un 8,9% dice tener imposibilitantes para realizar cualquier tipo de actividad física. deteriorando progresivamente las oportunidades de mantener una socialización constante, una baja en su salud, su autoestima y desarrollo integral. A nivel de entorno socio — deportivo, un 64,4% de los casos indica no tener participación alguna en selecciones o talleres deportivos, un 45,9% indica que prefiere realizar actividades deportivas al aire libre, y un 49,3% indicó que es una necesidad creciente el generar nuevos espacios de conjunción entre lo social y deportivo. A nivel personal las limitantes que se manifestaron indicaron que un 51,7% siempre se ha visto afectado por la jornada escolar completa y un 71,9% que a causa del estudio no practicaba ningún tipo de deporte.