Conceptual Level of Knowledge of the Contents in the Field of Physical Education of Students of the City of Nm4 Talca
Nivel de conocimientos conceptuales de los contenidos en el sector de Educación Física de los estudiantes de Nm4 de la Ciudad de Talca
Author
Valdés Arriagada, Marcelo
Afandi Zamorano, Nazzer
Abstract
There are several measuring instruments for the quality and standards of education in Chile. One of the most representative tests is the SIMCE, which is applied to students in 4th and 8th grade elementan, education, and 2nd year secondary education in the Language, Mathematics and Social and Natural Science subjects. In spite of the aboye, in the Physical Education subsector, no standardised assessments are implemented to measure the theoretical knowledge about the subject. Hence, a Physical Education knowledge test is applied in this investigation. This test was designed by the Faculty of Physical Education of the Playa Ancha University in Valparaíso (C. Oliva, 2004). The test is targeted at measuring the level of knowledge regarding-Physical Education contents in 4th year secondary education students in municipal schools. In carrying out the test, all 4th year students from schools run by the City Council of Talca were considered. The population was N = 2387, out of which a random sample of n = 331 (13, 86°4) was selected, statistically determined with a reliability level of 95% and an acceptable error of 5%. Among the major findings are, firstly, that the neurobehavioral arca reached the highest level of knowledge (33.53% of the total with students in the High and Very High levels of knowledge) and the lowest result was in the Activities (1,21%); on the other hand, the subject areas dealing with Motor Activities related to Contact with Nature and Adventure were the ones that reached thehighest level of knowledge (12.39%). Lastly, considering the total results, it can be concluded that the level of knowledge among the 4th year students from schools run by the City Council of Talca is low. En Chile existen diversos instrumentos para medir la calidad y los estándares de la educación, uno de los más representativos es el SIMCE, el que se aplica a los alumnos de 40 y 8° básico y 2° medio en las asignaturas de Lenguaje, Matemáticas y Ciencias (Naturales y Sociales).
No obstante a lo anterior, en el subsector de Educación Física no se aplican evaluaciones estandarizadas que sean capaces de medir los conocimientos teóricos de la materia. Es por ello, que en la presente investigación se aplica una prueba de conocimientos de Educación Física la que fue diseñada por la Facultad de Educación Física de la Universidad de Playa Ancha, Valparaíso (C. Oliva, 20041y tiene como principal objetivo medir el nivel de conocimientos respecto de los contenidos de Educación Física de los estudiantes de 4° año medio en los establecimientos municipales. En la ejecución de la prueba se consideró al total de los estudiantes de 4° año medio de los establecimientos municipales de la ciudad de Talca, correspondiente a una población de N= 2387, de ella se seleccionó una muestra al azar de n= 331 (13,86%), determinada estadísticamente con un nivel de confianza de 95% y un error aceptable de 5%. Entre los principales resultados se encuentran, por un lado, que el área Neurocomportamental alcanzó el mayor nivel de conocimiento (33,53 del total de estudiantes en los niveles de conocimiento Alto y Muy Alto) y el menor fue en el de Actividades (1,21%); por otro lado, el eje temático que logró el mejor nivel de conocimiento fue el de Actividades Motrices de Contacto con la Naturaleza y de Aventura (12,39%); por último, respecto de los resultados totales, se puede concluir que el nivel de conocimientos de los estudiantes de 4° año medio de los establecimientos municipales de la ciudad de Talca, es Bajo.