Gross motor development level in NB2 students from Talcahuano, 8th region - Chile
Nivel de desarrollo motor grueso en escolares de NB2 de Talcahuano, Octava Región - Chile
Author
Luarte Rocha, Cristián
Flores Rivera, Carol
Poblete Valderrama, Felipe
Abstract
The research aims at determining whether NB2 students from Talcahuano who were objects of intervention by Physical education professionals show a level of gross motor development, according to their age or aboye their chronological age. The type of investigation was quantitative of descriptive design non-experimental transecctional. The sample was non probabilistic with a total of 145 NB2 students from Talcahuano country, Chile. These students were subjected to Ulrich's gross motor development test (2000). From the data collected, it was found that the level of gross motor development of the students surveyed stood at 1,4% over the age; 33,1% at the age, 22,8% under the age; 25,5% poor, while the motor quotient presented 17,2% in the very poor category. Based on the results, one can conclude that the level of gross motor development expected for the age is mostly to be found in the categories of under age, poor, and very poor. Objetivo; "Determinar si los escolares de NB2 de Talcahuano que han recibido intervención de profesionales de la Educación Física presentan un nivel de desarrollo motor grueso de acuerdo a su edad o sobre su edad cronológica. Se utilizó un enfoque cuantitativo, descriptivo de diseño no experimental de corte transeccional. La muestra fue no probabilística con un total de 145 escolares NB2 de la comuna de Talcahuano-Chile. Fueron sometidos al test de desarrollo motor grueso de ULRICH (2000). Se obtuvo que el nivel de desarrollo motor grueso se ubicara en un 1,4% sobre la edad, un 33,1 % en la edad, 22,8% bajo la edad, 25,5% pobre, mientras que un 17,2% en la categoría de muy pobre. Se puede concluir que, el nivel de desarrollo motor grueso esperado para la edad se encuentra mayoritariamente en las categorías Bajo la edad, Pobre, y Muy pobre.