Training and employment screening in professional Sports Science in Chile
Formación y proyección laboral en profesionales de las Ciencias del Deporte en Chile
Author
Retamales Muñoz, Francisco Javier
Hernández Mosqueira, Claudio
Ibarra Mora, Jessica
Valenzuela Bustamante, Rickter
Fernandes Da Silva, Sandro
Fernandes Filho, José
Abstract
Objective: to determine features which are involved in the training of specialists in Sport Sciences, considering the academic development phase as well as the professional practice. Method: a validated on-line close question survey was conducted to 135 individuals (102 men, 33 women). The individuals were randomly selected considering students or professionals from the Sport Sciences. Results: Of the individuals participating of the research 65,9% are professionals and 34,1% technicians;37,8% work in educational institutions, 24,4% in sport clubs and 12,6% are in free practice; 38,5% are full time in education, 28,9% with sport training, 58,9% with a defined specialty; 38,5 % prefer short courses for their training, 54,8% assign importance to the academic staff, 16,4% in the area of training and health; 80,2% work in the area they studied, 17,6% on a contract, 15,9% with a fixed-term contract, 26,3% with an indefinite contract; 25,9% affected by the openness to the market experience, 23,3% with quality training, and 20,7% governmental policies. Conclusions: Some situations need to be taken into account and generate polices to allow the increase of participation and validation from diverse areas of these sciences. Objetivo: Determinar características básicas que involucran la formación de especialistas en Ciencias del Deporte, en desarrollo lectivo como en su ejercicio profesional. Método: Mediante un instrumento del tipo encuesta on–line, con alternativas cerradas; validada, aplicada a 135 individuos (102 varones, 33 damas) escogidos aleatoriamente, en condición de estudiante o profesional de las Ciencias del Deporte.
Resultados: participan profesionales 65,9% y técnicos 34,1%, pertenecientes a establecimientos educaciones 37,8%, clubes deportivos 24,4% y libre ejercicio 12,6%; con dedicación laboral en Educación 38,5% y formación deportiva 28,9%, con especialidad definida 58,5%, que prefiere cursos cortos para
su capacitación 38,5%, brindándole importancia al cuerpo docente 54,8%, en el área del entrenamiento y salud 16,4%, laborando en lo que estudió 80,2%, con porcentaje de contratación 17,6% plazo fijo; 15,9% indefinido; y que le afecta la apertura al mercado 26,3%; experiencia 25,9%, capacitaciones de
calidad 23,3% y políticas gubernamentales 20,7%. Conclusiones: Se observan situaciones que merecen tratamiento y la generación de políticas que permitan incrementar la participación, y validación desde diversos ámbitos de estas ciencias.