Show simple item record

El enfoque imposible

dc.creatorSánchez, María Cecilia
dc.date2023-07-31
dc.date.accessioned2023-11-20T15:27:24Z
dc.date.available2023-11-20T15:27:24Z
dc.identifierhttps://revistapyr.ucm.cl/article/view/1236
dc.identifier10.29035/pyr.23.27
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238778
dc.descriptionFrom an aesthetic-political point of view, I examine the representation of political disappearance in the context of the Chilean dictatorship. Such reflection assumes the point of view of sexual difference at the moment of problematizing the rhetoric of a photo of Paz Errazuriz, the one that appeared in some media under the name Viuda (Widow). In October 1985, Diamela Eltit and Lotty Rosenfeld managed to insert the photo in magazines such as Análisis, Apsi, Cauce and the newspaper La Época, as part of an art action whose purpose was to evoke the drama of the disappeared by focusing on the face of the widow of a settler who died in 1983. The problem is that by reflecting the missing man from the face of his partner, this photo ignores the existence of the missing women. In this way, the visual scene of the photo is a dispute over the political meaning of memory from the point of view of sexual difference.en-US
dc.descriptionA partir de una mirada estético-política, examino la representación de la desaparición política en el marco de la dictadura chilena. Tal reflexión asume el punto de vista de la diferencia sexual al momento de problematizar la retórica de una foto de Paz Errazuriz, aquella que figuró en algunos medios de comunicación bajo el nombre Viuda. En octubre de 1985, Diamela Eltit y Lotty Rosenfeld consiguen insertar dicha foto en revistas como Análisis, Apsi, Cauce y el diario La Época, ello ocurre como parte de una acción de arte, cuyo propósito es evocar el drama de los desaparecidos mediante el enfoque del rostro de la viuda de un poblador muerto en 1983. El problema es que al reflejar al desaparecido varón desde el rostro de su pareja, esta foto desconoce la existencia de las mujeres desaparecidas. De este modo, la escena visual de la foto lo que hace aparecer es una disputa por el sentido político de la memoria desde la diferencia sexual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttps://revistapyr.ucm.cl/article/view/1236/1213
dc.rightsDerechos de autor 2023 María Cecilia Sánchezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourcePalabra y Razón; Núm. 23 (2023): Palabra y Razón; 27-40es-ES
dc.source2452-4646
dc.source0719-2223
dc.titleThe impossible focusingen-US
dc.titleEl enfoque imposiblees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record