Show simple item record

Las funciones de la escuela ante situaciones de desastres socionaturales: la experiencia del Liceo de Huara, Región de Tarapacá

dc.creatorVillalobos Saldivia, Irene
dc.creatorEspinoza Soto, Adriana
dc.date2023-10-12
dc.date.accessioned2023-11-20T19:54:45Z
dc.date.available2023-11-20T19:54:45Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7246
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000100087
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238808
dc.descriptionEducation is a social tool that allows us to acquiring significant learning about socio-natural disasters, reducing their potential effects and providing information to vulnerable educational communities. The objective of this article is to describe and analyze the functions of the post-impact school after the earthquake of 8.2 degrees on the Richter scale of the year 2014, in the Liceo de Huara, Tarapacá region, Chile. This is qualitative research, which corresponds to a case study, whose technique was the semi-structured interview. The results show that the school is understood from the voice of its protagonists as “the meeting point of everything”, since it has been a shelter, collection center and organization of an entire town. These findings allow us to understand the role of the educational community and its actions in situations of socio-natural disasters.en-US
dc.descriptionLa educación es una herramienta social que permite adquirir aprendizajes significativos sobre los desastres socionaturales, disminuir sus potenciales efectos y proveer de información a las comunidades educativas vulneradas. El presente artículo tiene como objetivo describir y analizar las funciones de la escuela post-impacto al terremoto de 8,2 grados en la escala Richter del año 2014, en el Liceo de Huara, región de Tarapacá, Chile. Esta es una investigación cualitativa, que corresponde a un estudio de caso, cuya técnica fue la entrevista semiestructurada. Los resultados evidencian que la escuela es comprendida desde la voz de sus protagonistas como “el punto de encuentro de todo”, ya que ha sido albergue, centro de acopio y organización de todo un poblado. Estos hallazgos permiten comprender el rol de la comunidad educativa y sus acciones ante situaciones de desastres socionaturales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7246/8294
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 1 (2023); 87-105en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 1 (2023); 87-105es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectdesastre socionaturales-ES
dc.subjectvulnerabilidades-ES
dc.subjectescuelaes-ES
dc.subjectcomunidades-ES
dc.subjectSocio-natural disasteren-US
dc.subjectvulnerabilityen-US
dc.subjectschoolen-US
dc.subjectcommunityen-US
dc.titleThe functions of the school in situations of socio-natural disasters: the experience of Liceo de Huara, Tarapacá Regionen-US
dc.titleLas funciones de la escuela ante situaciones de desastres socionaturales: la experiencia del Liceo de Huara, Región de Tarapacáes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record