TOURISM FAIRS: PRIVATE SECTOR PERSPECTIVE ON PLANNING AND EFFECTIVENESS
FERIAS DE TURISMO: PERSPECTIVA DEL SECTOR PRIVADO SOBRE LA PLANIFICACIÓN Y EFECTIVIDAD
Author
Valerio-Caraballo, Soniuska
Abstract
Venezuela participates in programmed tourist events of global relevance, being the effectiveness of the fair part of the holistic process of its planning. To this end, the objectives of the fairs are aligned with the objectives of the national institutional plans and with those of the institutional marketing plan. The fair effectiveness of the aforementioned process has been little discussed in the scientific literature, despite the fact that participation in international tourism fairs is contemplated in the National Strategic Tourism Plan 2015-2019, as marketing strategies, with the intention of both increasing receptive tourism and projecting the image of the country abroad. The article aims to present the correlation between the incidence of the factors of the fair phases (pre-fair, fair and post-fair) and the effectiveness in the participation of Venezuela in international tourism fairs, from the perspective of the private tourism sector.Starting from the premise that the variables of the fair planning construct are related to the variables of the fair effectiveness construct, descriptive and correlation statistics (Pearson’s r) are applied, requiring two questionnaires on the Likert scale, in five levels: the first instrument, referring to planning, with an assignment of 1 (no incidence) and 5 (very high incidence), and the second instrument, relative to effectiveness, with a scale of 1 (no effectiveness) and 5 (very high effectiveness). The results indicate that the association of the variables inherent to the planning stages with the variables that indicate effectiveness in participation, show that out of the 31 planning variables, 26 are associated with obtaining a successful participation, stated in 14 variables of effectiveness. Venezuela participa en eventos turísticos programados de relevancia mundial, siendo la efectividad ferial parte del proceso holístico de su planificación. A tal efecto, los objetivos de las ferias se alinean con objetivos de los planes nacionales institucionales y con los del plan de mercadeo institucional. La efectividad ferial del precitado proceso, ha sido poco tratado en la literatura científica, a pesar de estar contemplada la participación en ferias internacionales de turismo, en el Plan Nacional Estratégico de Turismo 2015-2019, como estrategias de mercadeo, con la intención tanto de incrementar el turismo receptivo, como el proyectar la imagen del país en el exterior. El artículo tiene como objetivo presentar la correlación entre la incidencia de los factores de las fases de la feria (pre-feria, feria y post-feria) y la efectividad en la participación de Venezuela en ferias internacionales de turismo, desde la perspectiva del sector privado de turismo. A partir de la premisa que las variables del constructo planificación ferial se relacionan con las variables del constructo efectividad ferial, se aplican estadísticos descriptivos y de correlación (r de Pearson), requiriendo dos cuestionarios en la escala de Likert, en cinco niveles: el primer instrumento, referido a la planificación, con asignación de 1 (ninguna incidencia) y 5 (muy alta incidencia), y el segundo instrumento, relativo a la efectividad, con escala de 1 (ninguna efectividad) y 5 ( muy alta efectividad). Los resultados indican que la asociación de las variables inherentes a las etapas de la planificación con las variables que indican efectividad en la participación, demuestra que, de las 31 variables de planificación, 26 están asociadas a la obtención de una participación exitosa, enunciadas en 14 variables de efectividad.