Policing and the State Apparatus: An Interpretive Reading between Rancière and Althusser
Lo policiaco y el aparato de Estado: una lectura entre Rancière y Althusser
Author
Rojas Valdés, Mitchel Angelo
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/176110.21703/2735-6353.2023.22.2.1761
Abstract
This text aims to present, develop, and provide a broad interpretive analysis of the connection between J. Rancière and L. Althusser, specifically concerning Rancière's conception of "policing" and Althusser's notion of the "state apparatus." It is well-known that, in an earlier stage, Rancière was closely associated with Althusser's thought, although he was never a strict adherent. Nevertheless, in his political philosophy, one can find remnants and vestiges that seem to reflect that initial intellectual relationship that marked the intersection of both authors. It becomes less far-fetched to propose the following as the central theme of this text: that Rancière's characterization of the "policing" or the police, as found in some of his texts, tends to suggest a certain similarity with the concept of the state apparatus inherent in Althusserian Marxism. This is considered within the duality or double aspect of the state apparatus: the repressive state apparatus and the ideological state apparatuses. Is it plausible to pursue an interpretive reading along these lines, following this intuition despite the objections that may arise due to its brevity? This inquiry will attempt to address this question. Este escrito se propone exponer, desarrollar y fundamentar, a grandes rasgos, un cuestionamiento interpretativo sobre la vinculación entre J. Rancière y L. Althusser, específicamente en torno a la concepción de policía del primero y de aparato de Estado del segundo. Es conocido que, en una primera etapa, Rancière fue cercano al pensamiento de Althusser, pero nunca un adherente del mismo. No obstante, en su pensamiento político se pueden hallar residuos y vestigios que parecieran dar cuenta de aquella primera relación intelectual que se trazó como un cruzamiento entre ambos autores. Teniendo esto en mente, se vuelve menos descabellado el plantear lo siguiente como eje de este texto: que la caracterización de lo policiaco o de la policía, tal como está en algunos textos de Rancière, tiende a insinuar un cierto símil con la noción de aparato de Estado, propia del marxismo althusseriano, en tanto que se considera a este último en su duplicidad o doble faceta: aparato represivo de Estado y aparatos ideológicos de Estado. ¿Es plausible una lectura interpretativa que se maneje en esta clave, siguiendo esta intuición pese a todas las objeciones que se alzan a la brevedad? En la presente indagación se intentará dar respuesta a esta interrogante.