Finding God. Heidegger interprets book X of Confessiones
Buscar a Dios. Heidegger interpreta el libro X de Confessiones
Author
Calabrese, Calabrese
Abstract
We focus our work on two aspects of Heidegger’s text. On the one hand, we postulate that the interpretation of the thought of St. Augustine, which is constituted from the non-distinction of philosophy and theology, has penetrated the fine tuning of Heidegger’s determinations in the “search for God” (die Gott - Suchen ) and in the delimitation of phenomenology as “access” (der Zugang). On the other hand, with the determinations established by the methodological context mentioned above, memory is a space of the sacred from which the divinity can be thought. God is, in himself self, sacral, which means that the realities are linked to the sacred from the properties that are inherent to it: there is a natural continuity between the characteristics themselves and the manifestation in them of the sacred. Forgetfulness reflects that the search for happiness, as a fragile trace of God, must be effected through a diminished experience of that vita beata. In this sense, to seek God is, for Heidegger, the intrinsically sacred, as a superlative reality that has marked the memory on passing. Centramos nuestro trabajo en dos aspectos del texto de Heidegger. Por un lado, postulamos que la interpretación del pensamiento de san Agustín, que se constituye a partir de la no distinción filosofía – teología, ha calado en la sintonía fina de las determinaciones de Heidegger en la “busca de Dios” (die Gott-Suchen) y en la delimitación de la fenomenología como “acceso” (der Zugang). Por otro lado, con las determinaciones que establece el contexto metodológico antes mencionado, la memoria es un espacio de lo sagrado desde el que puede pensarse la divinidad. Dios es, en sí mismo, lo sacro, lo que significa que las realidades se vinculan con lo sagrado, a partir de las propiedades que le son inherentes: hay una continuidad natural entre las características propias y la manifestación en ellas de lo sagrado. Olvidar refleja que la busca de la felicidad, en tanto huella frágil de Dios, debe efectuarse mediante una experiencia menguada de aquella vita beata. En este sentido, buscar a Dios es, para Heidegger, lo intrínsecamente sagrado, en tanto realidad superlativa que ha marcado la memoria a su paso.