Citizenships and constitution of the political community in the “god’s city” of Saint Augustine
Ciudadanías y constitución de la comunidad política en la “Ciudad de Dios” de San Agustín
Author
Rodríguez Baños, Jeyver
Abstract
The article evaluates the problem of two citizenships in the City of God San Agustín’s. For the Bishop of Hipona, the City of God and the Earthly City must share invariably the same space in the time that its terrestrial peregrination lasts. The proposed thesis is that an indecision space exists between two cities that allow explaining the communication and the interrelation between them. In the first part, there is analyzed the interior worry and the fragility of the human life as nucleus of the political thing.In the second part, there is characterized the Augustinian thesis of two loves liketypes of social belonging emphasizing that the genesis and development of two citiescan obtain a new light from the narrow tie with the providential doctrine and theuniversal government of the world. In the last part, is placed in relation to the problem of the two citizenships with the position Augustinians regarding the ambiguity of the history. El artículo evalúa el problema de las dos ciudadanías en la Ciudad de Dios de SanAgustín. Para el Obispo de Hipona, la ciudad de Dios y la ciudad de los hombres deben compartir invariablemente el mismo espacio en el tiempo que dura su peregrinación terrestre. La tesis propuesta es que existe un espacio de indecisión entre las dos ciudades que permite explicar la comunicación e interrelación entre ellas. En la primera parte, se analiza la inquietud interior y la fragilidad de la vida humana como núcleo de lo político. En la segunda parte, se caracteriza la tesis agustiniana de los dos amores como tipos de pertenencia social enfatizando que la génesis y desarrollo de las dos ciudades puede obtener una nueva luz a partir del estrecho vínculo con la doctrina providencial y el gobierno universal del mundo. En la última parte, se pone en relación el problema de las dos ciudadanías con la tesis agustiniana respecto de la ambigüedad de la historia.