Pascal and the anxiety of faith
Pascal y la inquietud de la fe
Author
Falque, Emanuel
Novoa, Francisco
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/231610.21703/2735-6353.2023.22.2.2316
Abstract
This article explores the concept of "restlessness" in Christian faith according to Blaise Pascal. The author distinguishes three types of restlessness in Pascal's thought: metaphysical restlessness in the face of death, spiritual restlessness due to the world's distractions, and the restlessness of salvation and sin for the believer. Pascal describes a genuine anguish in the face of finitude (death) and in the face of sin (separation from God). However, beyond that, there is a unique Christian restlessness in Pascal, one that "intensifies" responsibility by being bound to God. In "The Conversion of the Sinner" (1653), there is restlessness "about" faith, a fear of the possibility of belief. Then, in the experience of the "Memorial" (1654), there is restlessness "within" faith, a fear of losing God once one has believed and loved. It is not enough to believe, but one must continue to believe, even in uncertainty. The "Memorial" consecrates not only the memory of the past but also fidelity to what has occurred. Peace disappears in the second version, showing that faith is not a permanent state. Restlessness is constitutive of the believing existence for Pascal. It is not about achieving certainty but about continuing to believe once belief has already been embraced. Este artículo explora la noción de "inquietud" en la fe cristiana según Blaise Pascal. El autor distingue tres tipos de inquietud en Pascal: la inquietud metafísica ante la muerte, la inquietud espiritual por el extravío del mundo en la diversión, y la inquietud de la salvación y el pecado para el creyente. Pascal describe una auténtica angustia ante la finitud (la muerte) y también ante el pecado (la separación de Dios). Pero más allá, hay en Pascal una inquietud propia del cristiano, que "redobla" su responsabilidad al estar ligado a Dios. En "La conversión del pecador" (1653) aparece la inquietud "de" la fe, el temor ante la posibilidad de creer. Luego, en la experiencia del "Memorial" (1654), surge la inquietud "en" la fe, el miedo a perder a Dios una vez que se ha creído y amado. No basta con creer, sino con perseverar creyendo, en la incertidumbre. El "Memorial" no consagra sólo el recuerdo del pasado, sino la fidelidad a lo sucedido. La paz desaparece en la segunda versión, mostrando que la fe no es un estado permanente. La inquietud es constitutiva de la existencia creyente para Pascal. No se trata de alcanzar la certidumbre, sino de continuar creyendo cuando ya se ha creído.