The individual against history. Kierkegaard and the search of a phenomenology of existence. An approach to the problem
El individuo frente a la historia. Kierkegaard y la búsqueda de una fenomenología de la existencia. Una aproximación al problema
Author
Peña Arroyave, Alejandro
Abstract
The paper presents an approach to the possibility of tracing the thought of Søren Kierkegaard seeking a phenomenology that, by its determinants, might denominate phenomenology of existence. First, it is suggested delimitation against Hegel's dialectic based on historical knowledge. Second, tracked the negative aspects, from Kierkegaard, this approach brings to the individual, as responsible for himself. Third, some keys to a new dialectic are delimited whose center is the individual, that is, a dialectic that emphasizes the subjective spirit more than the objective spirit, and assumes the impossibility of knowing reality in opposition to historical knowledge. In this sense of impossibility, in the last moments of the writing, the function of the negative thing is traced, not in relation with the formation of one to know conceptual, but in the constitution of a dialectics of existence, where they are essential, for his ambiguity, negative phenomena such as boredom, anxiety, despair, and melancholy. El escrito presenta una aproximación a la posibilidad de rastrear en el pensamiento de Søren Kierkegaard la búsqueda de una fenomenología que, por sus elementos determinantes, podríamos llamar fenomenología de la existencia. En primer lugar, se sugiere una delimitación frente a la dialéctica de Hegel fundamentada en el saber histórico. En segundo lugar, se rastrean los aspectos negativos que, desde Kierkegaard, tal enfoque trae para el individuo en tanto responsable de sí. En un tercer momento, se delimitan algunas claves de una nueva dialéctica cuyo centro sea el individuo, es decir, una dialéctica que hace énfasis en el espíritu subjetivo más que en el objetivo, y que asume la imposibilidad de conocer la realidad en clara oposición al saber histórico. En ese sentido de imposibilidad, en los últimos momentos del escrito se rastrea el papel de lo negativo, no en relación con la formación de un saber conceptual, sino en la constitución de una dialéctica de la existencia, donde son fundamentales, por su ambigüedad, fenómenos negativos como tedio, angustia, desesperación y melancolía.