Service-Learning Model: A practical application in an Organization Theory course
MODELO APRENDIZAJE Y SERVICIO: UNA APLICACIÓN PRÁCTICA EN UN CURSO DE TEORÍA DE LA ORGANIZACIÓN
Author
Morales-Acevedo, Loreto
Abstract
The accelerated increase in knowledge, technology and globalization demand important changes in tertiary education, demanding the incorporation of other types of skills required by this new world, such as adaptation to change, innovation, flexibility, among other aspects (Allen and Van der Velden, 2011). The focus of the training process, unlike the traditional model, is on the student, which generates particular attention to the development of skills, and innovative and inclusive methodologies that promote the development of comprehensive professionals, prepared to face the current challenges of his field. Higher education in Chile is not immune to these new challenges that impact the quality and capacity for change regarding the training processes of its professionals, together with the expectation that institutions position themselves as a motor for local development (Zabalza, 2002).
In this sense, Learning and Service (A+S) is a methodology that seeks to generate experiential learning in the student, linking it with the community, thus generating a virtuous circle, which allows students to develop techniques and skills that are essential in disciplinary professional training, and to develop their personal skills and their consequent territorial social responsibility. Also, it allows to reconcile the technical capacities in the organizations of community partners, the promotion of favorable conditions for their organizations, businesses or enterprises. This methodology has been defined by various authors (Amat & Miravet, 2010; Puig el al, 2007; Vickers, 2004; Furco, 2002; Eyler et al, 2001; Bringle & Hatcher, 1995), which they essentially consider as its defining elements. which is an experiential pedagogical methodology, at the service of the community, which promotes reflection as a key element to deepen knowledge and which involves genuine support for real needs.
The purpose of this work is to present an application of this methodology in the Organization Theory 1 course of the Auditor Accountant career of the School of Commerce of the Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, to a community member of Valparaíso, which is It was based on a systemic model that aims to evaluate from the perspective of the three main actors involved, that is, teachers, community partners, and students, the activities associated with learning and service. El incremento acelerado del conocimiento, la tecnología y la globalización, demandan cambios importantes en la formación terciaria, exigiendo la incorporación de otro tipo de habilidades requeridas por este nuevo mundo, tales como adaptación al cambio, innovación, flexibilidad, entre otros aspectos (Allen y Van der Velden, 2011). El foco del proceso de formación, a diferencia del modelo tradicional, está en el estudiante, lo que genera una atención particular por el desarrollo de competencias, y metodologías innovadoras e inclusivas que fomenten el desarrollo de profesionales integrales, preparados para enfrentar los desafíos actuales de su campo. La educación superior en Chile no está ajena a estos nuevos desafíos que impactan en la calidad y capacidad de cambio respecto a los procesos de formación de sus profesionales, junto a la expectativa de que las instituciones se posicionen como motor de desarrollo local (Zabalza, 2002).
En ese sentido, Aprendizaje y Servicio (A+S) es una metodología que busca generar en el estudiante un aprendizaje experiencial, vinculándolo con la comunidad, generando de esta forma un círculo virtuoso, que permite a los estudiantes a desarrollar técnicas y habilidades que son esenciales en la formación profesional disciplinaria, y a desarrollar sus habilidades personales y su consecuente responsabilidad social territorial. También, permite conciliar las capacidades técnicas en las organizaciones de socios comunitarios, el fomento de las condiciones favorables para sus organizaciones, negocios o emprendimientos. Esta metodología ha sido definida por variados autores (Amat & Miravet, 2010; Puig el al, 2007; Vickers, 2004; Furco, 2002; Eyler et al, 2001; Bringle & Hatcher, 1995), que en esencia consideran como sus elementos definitorios el que se trata de una metodología pedagógica experiencial, al servicio a la comunidad, que promueve la reflexión como elemento clave para profundizar el conocimiento y que involucran el apoyo genuino a necesidades reales.
El propósito de este trabajo es presentar una aplicación de esta metodología en el curso de Teoría de la Organización 1 de la carrera de Contador Auditor de la Escuela de Comercio de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, a un socio comunitario de Valparaíso, la cual se basó en un modelo sistémico que tiene como objetivo evaluar desde la perspectiva de los tres actores principales involucrados, es decir, profesores, socios comunitarios, y estudiantes, las actividades asociadas aprendizaje y servicio.