How do primary and secondary care physicians experience clinical coordination in health service networks in Mexico? Comparative analysis 2015-2017
¿Cuál es la experiencia de coordinación clínica de médicos/as generalistas y especialistas en redes de servicios de salud de México? Análisis comparativo 2015-2017
Author
López-Vázquez, Julieta
Cabrera-Mendoza, Néstor
Vargas, Ingrid
Vázquez, María Luisa
Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/7117610.5354/0719-5281.2022.71176
Abstract
Introduction: Analyze the experience and perception of clinical coordination between levels of care´s primary and secondary care physicians and its changes between 2015- 2017 in two health service networks in Mexico.
Materials and Methods: Analysis of two cross-sectional studies through a survey to 728 doctors in health service networks in Xalapa and Veracruz.
Result variables: organizational and interaction factors; experience in information coordination; clinical management and general perception of coordination. Analysis of changes using Poisson regression.
Results: In 2015, physicians in both networks and levels reported little personal knowledge and confidence in the clinical skills of physicians at the other level of care, as well as limited coordination, mainly in exchange information, coherence of care, follow up and accessibility between levels. Perception of coordination was also low. In 2017, Xalapa significantly improved mutual knowing and trust, recognition of primary care as care coordinator, identificatio of managers as facilitators of coordination, exchange of clinical information, agreement with prescribed treatments, follow up in primary care and patient access to specialized care.
Discussion: Important problems of clinical coordination between levels are evident and a different evolution between the analyzed networks, it could be related to organizational changes aimed at reinforcing coordination between levels through participatory strategies based on mutual feedback. Introducción: Analizar la experiencia y percepción de coordinación clínica entre niveles de atención de médico/as generales y especialistas y sus cambios entre 2015-2017, en dos redes de servicios de salud en México.
Materiales y Métodos: Análisis de dos estudios transversales, mediante encuesta a 728 médico/as en redes de servicios de salud de Xalapa y Veracruz. Variables resultado: factores organizativos y de interacción; experiencia de coordinación de información; gestión clínica y percepción general de coordinación. Análisis de los cambios mediante regresión de Poisson.
Resultados: En 2015, médicos/as de ambas redes y niveles reportaron poco conocimiento personal y confianza en las habilidades clínicas de los/as médicos/as del otro nivel de atención, así como una limitada coordinación, principalmente en el intercambio de información, coherencia de atención, seguimiento y accesibilidad entre niveles. La percepción de coordinación también fue baja. En 2017, mejoraron significativamente en Xalapa el conocimiento y confianza mutuas, el reconocimiento de la atención primaria como coordinador de la atención, la identificación de directivos como facilitadores de la coordinación, el intercambio de información clínica, el acuerdo con los tratamientos prescritos, el seguimiento en atención primaria y el acceso de pacientes a la atención especializada.
Discusión: Se evidencian problemas importantes de coordinación clínica entre niveles y una evolución distinta entre redes analizadas, que podría estar relacionado con cambios organizativos dirigidos a reforzar la coordinación entre niveles mediante estrategias participativas basadas en la retroalimentación mutua.
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