TRAJECTORIES OF INDIANITY: THEOLOGY AND POLITICS
Trayectorias de la indianidad: teología y política
Author
Beaucage, Pierre
Abstract
In this paper, I want to esplicit the process thro ugh which the representation of indianity was historically constructed in Western imaginary, and stress the interrelation between the religious and political dimensions. The first defin ition was theological and it remained polarized between the « innocent native » and the « savage sl ave of the Devil ». Las Casas’ vision, put aside during long periods in view of the difficulti es of evangelization, was recently rescued by Theology of Liberation and one of its avatars, Indi an Theology; a lay version was eleborated by the ecologist movement. The political representatio n of the Indian, in the Spanish colonies of Mesoamerica and the Andes, was rooted in Aristotle’ s conception of men « born to obey », which corresponded to a practice of subordination . To the North and the South of the continent (excepting the interlude of French commercial articulation ), a policy of substitution was accompanied by an image of the Indian as doomed to disappear from a land « manifestly destined » to European settlers. Present-day indigenous orga nizations develop a self-representation which combines lascasian-ecologist elements about their p recolonial past with the modern concept of nation and its corollaries, territory and self-dete rmination. En este artículo, quiero explicitar el proceso por el cual la representación de la indianidad se construyó historicamente en el imaginario occidental, subrayando la Trayectoria de la indianidad: teología y política, interrelación de las dimensiones religiosa y política. La primera definición, teológica, estuvo polarizada entre el « natural inocente » y el « salvaje esclavo de Satanás ». La visión lascasiana, apartada durante largos períodos frente a las dificultades de la evangelización, fue rescatada recientemente por la Teología de la Liberación y uno de sus avatares, la Teología India; una versión laíca es abanderada hoy por el movimiento ecologista. La representación política del indio, en las colonias españolas de Mesoamérica y de los Andes, se arraigó en la concepción aristotélica de los hombres « nacidos para obedecer », lo que correspondía a una práctica de subordinación. Mientras que en el norte y sur del continente (exceptuando el interludio de articulación político-comercial de los franceses), a la colonización de sustitución la acompañó la imagen de un indio destinado a desaparecer de una tierra « manifestamente destinada » a los colonos europeos. Las organizaciones indígenas actuales desarrollan una auto-representación que combina elementos lascasianos-ecologistas acerca de su pasado precolonial con el concepto moderno de nación y sus corolarios, el territorio y la autonomía política.