Show simple item record

Educación física para el desarrollo motriz usando lengua de señas mexicana en estudiantes con discapacidad auditiva

dc.creatorOchoa-Martínez, Paulina
dc.creatorHall-López, Javier
dc.creatorMorales Ramírez, Mara
dc.creatorCarmona López, Abel
dc.date2023-07-06
dc.date.accessioned2023-12-19T19:38:07Z
dc.date.available2023-12-19T19:38:07Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2640
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239216
dc.descriptionObjective: To evaluate the effects of a physical education program using Mexican sign language in students with hearing disabilities on motor coordination development. Method: A quantitative approach was used, with a quasi-experimental design, the program was implemented for 20 weeks using the Mexican sign language and a series of didactic strategies with expected learning towards the development of coordination capacities, the impact of the program was evaluated in 27 students with disabilities before and after using the KTK test: Körperkoordinationstest für Kinder by Kiphard and Schiling. Result: Statistically significant differences were evidenced before compared to after the intervention in the motor quotient using the mixed 2 x 2 analysis of variance (ANOVA) test. Conclusion: it is possible to infer that from physical education the present program is a positive strategy for the improvement of motor development in students with hearing disabilities.en-US
dc.descriptionObjetivo: Evaluar los efectos de un programa de educación física utilizando la lengua de señas mexicana en estudiantado con discapacidad auditiva sobre el desarrollo coordinativo motriz. Método: Se empleó un enfoque cuantitativo, con diseño cuasiexperimental, el programa se implementó durante 20 semanas utilizando la lengua de señas mexicana y una serie de estrategias didácticas con aprendizajes esperados hacia el desarrollo de las capacidades coordinativas, se evaluó el impacto del programa en 27 estudiantes con discapacidad antes y después mediante el test KTK: Körperkoordinationstest für Kinder de Kiphard y Schiling. Resultado: Se evidenciaron diferencias estadísticamente significativas antes respecto después de la intervención en el cociente motriz usando la prueba de análisis de varianza (ANOVA) mixta 2 x 2. Conclusión: es posible inferir que desde la educación física el presente programa es una estrategia positiva para el mejoramiento del desarrollo motriz en el estudiantado con discapacidad auditiva.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2640/2541
dc.rightsDerechos de autor 2023 Paulina Ochoa-Martínez, Javier Hall-López, Mara Morales Ramírez, Abel Carmona Lópezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Educación Física Chile; Núm. 276 (2023)es-ES
dc.source0719-1723
dc.source0716-0518
dc.titlePhysical education for motor development with the use of mexican sign language in students with hearing disabilitiesen-US
dc.titleEducación física para el desarrollo motriz usando lengua de señas mexicana en estudiantes con discapacidad auditivaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record