1° and 4° high school students' perception of their physical education teachers/s
Percepción de los estudiantes de 1° y 4° de secundaria sobre sus profesores/as de educación física
Author
Bestias Quezada, Cristóbal
Morales Moran, Jairo
Salas Acosta, Maicol
Rendich Montalvo, Galut
Abstract
The objective of this research is to determine if there are differences in the perception of physical education teachers of first and fourth year high school students of a school in Santiago de Chile. A perception scale towards the physical education teacher with positive and negative questions was applied as research instruments, as well as a sociodemographic survey with anonymous data from the students who responded and a physical activity questionnaire with questions regarding their daily life. The total number of students who participated in the research were 175, of which 79 are in their fourth year of high school and 96 are in their first year, where 38 of this total are exempt from the subject, the minimum age is 13 years and the maximum is 20. sample years. The results show that the positive perception towards the teacher/a is high for both years, highlighting the item Listens to my questions. Similarly, negative perception gets low scores, where the item sometimes laughs at me gets the lowest score. It is recommended to replicate this research in schools in other municipalities of Santiago and in other regions of Chile, in addition to schools with a female population. El objetivo de esta investigación fue determinar si existen diferencias en la percepción que se tiene de los profesores de educación física por parte de los estudiantes de primero y cuarto año de secundaria de un colegio de Santiago de Chile. Se aplicó una encuesta sociodemográfica y una escala de percepción hacia el profesor de educación física con una sub-escala de aspectos positivos y otra sub-escala de aspectos negativos. El total de estudiantes que participó en la investigación fue de 175, de los cuales 96 cursaban de primer año de secundaria y 79 cursan cuarto año. La edad mínima fue de 13 años y la máxima de 20 años. Los resultados muestran que la percepción positiva hacia el/la profesor/a es alta para ambos años, resaltando el ítem Hace caso a mis preguntas. De la misma forma, la percepción negativa obtiene puntajes bajos, donde el ítem A veces se ríe de mí obtiene la menor puntuación. Se recomienda replicar esta investigación en colegios de otras comunas de Santiago y en otras regiones de Chile, además de colegios con población femenina.