Show simple item record

Realidad sociomotriz

dc.creatorMeneses Villalobos, Mauricio Axel
dc.date2023-11-22
dc.date.accessioned2023-12-19T19:38:07Z
dc.date.available2023-12-19T19:38:07Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2746
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239221
dc.descriptionObjective: To analyze the beliefs of Physical Education teachers regarding the sociomotor reality and predominance of intellectual education of schoolchildren in times of the COVID-19 pandemic. Methods: it was based on the qualitative approach under the interpretive-critical paradigm, with which the exploration of experiences and beliefs was intended through the speeches of Physical Education teachers. Results: The results indicate that in the teaching role regarding the promotion of sociomotor skills, a great emphasis should be placed on progressive teaching, going back in the curriculum in order to have an effective sociomotor development. The pandemic affects the psycho-physical well-being due to a state of hypokinesia, therefore there has been no progress in sociomotor skills. From educational establishments, there has been a predominance of intellectual education over Physical Education for reasons of a curricular nature. Conclusions: it is concluded that virtual education does not have a positive impact on sociomotor development due to lack of social interaction and praxical.en-US
dc.descriptionObjetivo: Analizar las creencias de los docentes de Educación Física respecto a la realidad sociomotriz y predominancia de la educación intelectual de los escolares en tiempo de pandemia COVID-19. Metodología: se fundamentó en el enfoque cualitativo bajo el paradigma interpretativo-crítico con el cual se pretendió la exploración sobre las experiencias y creencias a través de los discursos de los docentes de Educación Física. Resultados: Los resultados indican que el rol docente respecto a la promoción de la sociomotricidad, se debe dar un gran énfasis en la enseñanza progresiva, retroceder en lo curricular para poder tener un desarrollo sociomotriz eficaz. La pandemia afecta al bienestar de psico-físico debido a un estado de hipocinesia, por lo consecuente no ha habido progreso alguno en las habilidades socio-motrices. Desde los establecimientos educacionales ha existido una predominancia de la educación intelectual sobre la Educación Física por motivos de índole curricular. Conclusión: se concluye que en la educación virtual no existe un impacto positivo para el desarrollo sociomotriz por carencia de roce social y comunicación práxica con sus pares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2746/2810
dc.sourceRevista Educación Física Chile; Núm. 277 (2023)es-ES
dc.source0719-1723
dc.source0716-0518
dc.titleSociomotor realityen-US
dc.titleRealidad sociomotrizes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record