• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The registration and analysis of interactions in virtual classrooms: a methodological proposal

Analizar las interacciones en aulas virtuales: una propuesta metodológica

Author
Fragoza-González, Ariana

Cordero-Arroyo, Graciela

Fierro-Evans, María Cecilia

Fortoul-Ollivier, María Bertha

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7303
10.4067/S0718-07052023000200067
Abstract
The contingency caused by SARS COV-2 in 2020 and 2021 has spread technology-mediated education and the implementation of particular strategies to attend the teaching-learning process in virtual classrooms. The study of interactions in a virtual classroom is a new object of study focused on the way in which the constituents of teaching practice are developed in this context. This essay offers a methodological proposal for the analysis of interactions in virtual classrooms based on the contributions of virtual ethnography and the interactionist approaches of Isabelle Vinatier. The proposal has three moments: the ethnographic record of the virtual exchanges, the interactionist analysis of the virtual teaching practice and the presentation of a practical case. The essay concludes with reflections on the contributions of Vinatier’s interactionist model for the analysis of virtual classrooms.
 
La contingencia causada por el SARS COV-2 en 2020 y 2021 ha masificado la educación mediada por tecnología y la implementación de estrategias particulares para atender el proceso enseñanza-aprendizaje en aulas virtuales. El estudio de las interacciones en un aula virtual son un nuevo objeto de estudio enfocado en la manera en que se desarrollan los constitutivos de la práctica docente en este contexto. Este artículo ofrece una propuesta metodológica para el análisis de interacciones en aulas virtuales con base en las aportaciones de la etnografía virtual y los planteamientos interaccionistas de Isabelle Vinatier. La propuesta se estructura en tres momentos: el registro etnográfico de los intercambios virtuales, el análisis interaccionista de la práctica docente virtual y la presentación de un caso práctico. El ensayo concluye con reflexiones acerca de los aportes del modelo interaccionista de Vinatier para el análisis de aulas virtuales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB