The registration and analysis of interactions in virtual classrooms: a methodological proposal
Analizar las interacciones en aulas virtuales: una propuesta metodológica
Author
Fragoza-González, Ariana
Cordero-Arroyo, Graciela
Fierro-Evans, María Cecilia
Fortoul-Ollivier, María Bertha
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/730310.4067/S0718-07052023000200067
Abstract
The contingency caused by SARS COV-2 in 2020 and 2021 has spread technology-mediated education and the implementation of particular strategies to attend the teaching-learning process in virtual classrooms. The study of interactions in a virtual classroom is a new object of study focused on the way in which the constituents of teaching practice are developed in this context. This essay offers a methodological proposal for the analysis of interactions in virtual classrooms based on the contributions of virtual ethnography and the interactionist approaches of Isabelle Vinatier. The proposal has three moments: the ethnographic record of the virtual exchanges, the interactionist analysis of the virtual teaching practice and the presentation of a practical case. The essay concludes with reflections on the contributions of Vinatier’s interactionist model for the analysis of virtual classrooms. La contingencia causada por el SARS COV-2 en 2020 y 2021 ha masificado la educación mediada por tecnología y la implementación de estrategias particulares para atender el proceso enseñanza-aprendizaje en aulas virtuales. El estudio de las interacciones en un aula virtual son un nuevo objeto de estudio enfocado en la manera en que se desarrollan los constitutivos de la práctica docente en este contexto. Este artículo ofrece una propuesta metodológica para el análisis de interacciones en aulas virtuales con base en las aportaciones de la etnografía virtual y los planteamientos interaccionistas de Isabelle Vinatier. La propuesta se estructura en tres momentos: el registro etnográfico de los intercambios virtuales, el análisis interaccionista de la práctica docente virtual y la presentación de un caso práctico. El ensayo concluye con reflexiones acerca de los aportes del modelo interaccionista de Vinatier para el análisis de aulas virtuales.