University dropout in Latin America: An ecological perspective
La deserción universitaria en América Latina: una perspectiva ecológica
Author
Castro-Martínez, Jaime Alberto
Machuca-Téllez, Gerardo
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/730410.4067/S0718-07052023000200087
Abstract
The state of research on university dropout in Latin America is reviewed to propose a comprehensive model based on Bronfenbrenner’s ecological perspective. There is a limited tendency that understands dropout as a coupling between institution and individual. The most salient microsystems in university dropouts were analyzed, such as personnel, the university institution, family and work, factors that significantly influence the decision to stay or drop out of the university. This analysis allows a better understanding of dropout in Latin America, where conditions of inequality significantly affect decision-making in educational processes. Issues such as the impact of working conditions, low possibility of flexible curricula to combine study with employment, restricted financial support from the university institution, little educational training of parents, or the burden of financially supporting the family, make sense for understand the phenomenon from a systemic perspective. Se revisa el estado de las investigaciones sobre deserción universitaria en América Latina, para proponer un modelo comprensivo basado en la perspectiva ecológica de Bronfenbrenner. Existe una tendencia limitada que entiende la deserción como un acoplamiento entre institución e individuo. Fueron analizados los microsistemas más salientes en la deserción universitaria, como el personal, la institución universitaria, familiar y trabajo, factores que influyen significativamente en la decisión de permanencia o abandono de la universidad. Este análisis permite una mejor comprensión de la deserción en Latinoamérica, donde las condiciones de desigualdad afectan significativamente la toma de decisiones en procesos educativos. Cuestiones como el impacto de las condiciones laborales, baja posibilidad de currículos flexibles para combinar el estudio con el empleo, restringido apoyo económico de la institución universitaria, escasa formación educativa de los padres, o la carga de apoyar económicamente a la familia, cobran sentido para entender el fenómeno desde una perspectiva sistémica.