Implications in the development of remote tutoring in basic and secondary education
Implicaciones en el desarrollo de la tutoría remota en educación básica y secundaria
dc.creator | Vivas-García, Marisela | |
dc.creator | Cuberos, María Antonia | |
dc.date | 2023-12-15 | |
dc.date.accessioned | 2023-12-19T19:55:14Z | |
dc.date.available | 2023-12-19T19:55:14Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7309 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052023000200201 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239241 | |
dc.description | Due to the Covid-19 pandemic, it was necessary to adjust the teaching and learning process: change the epistemic model, study context, strategies, role, functions and the way of evaluation of the teacher-tutors, in basic and secondary education in this case. Objective: Describe the implications in the development of remote tutoring in basic and secondary education facilitated by technological platforms. Methods: Inductive, deductive, descriptive and analytical, through an exploratory, transectional approach and quantitative analysis. Results: indicate an in- depth review of some indicators, related to the role, functions, and competencies, that the teacher-tutors must handle considering that they are students of basic primary and secondary education who need continuous accompaniment throughout the process. Conclusions: The technological and connection conditions, the development of training, institutional support and electronic devices for teachers-tutors should be generated, and the educational budget should be increased. | en-US |
dc.description | Debido a la pandemia del Covid-19, fue necesario el ajuste al proceso de enseñanza y aprendizaje: cambiar de modelo epistémico, contexto de estudio, estrategias, rol, funciones y la manera de evaluación de los docentes- tutores, en educación básica y secundaria en este caso. Objetivo: Describir las implicaciones en el desarrollo de la tutoría remota en educación básica y secundaria facilitada por las plataformas tecnológicas. Métodos: Inductivo, deductivo, descriptivo y analítico, mediante un enfoque exploratorio, transeccional y análisis cuantitativo. Resultados: indican una revisión profunda en algunos indicadores, relacionados con el rol, funciones, y competencias, que los docentes-tutores deben manejar tomando en cuanto que son estudiantes de educación básica primaria y secundaria que necesitan de acompañamiento continuo en todo el proceso. Conclusiones: Se deben generar las condiciones tecnológicas, de conexión, el desarrollo de capacitaciones, el apoyo institucional y de artefactos electrónicos a los docentes-tutores, e incrementar el presupuesto educativo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7309/8358 | |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 201-220 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 201-220 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | docente-tutor | es-ES |
dc.subject | funciones | es-ES |
dc.subject | roles | es-ES |
dc.subject | competencias | es-ES |
dc.subject | entornos virtuales | es-ES |
dc.subject | teacher-tutor | en-US |
dc.subject | functions | en-US |
dc.subject | roles | en-US |
dc.subject | competencies | en-US |
dc.subject | virtual environments | en-US |
dc.title | Implications in the development of remote tutoring in basic and secondary education | en-US |
dc.title | Implicaciones en el desarrollo de la tutoría remota en educación básica y secundaria | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}