Academic writing and self-efficacy in students of social and human sciences at a Peruvian university
Escritura académica y autoeficacia en estudiantes de ciencias sociales y humanas de una universidad peruana
dc.creator | Barreda-Parra, Aymé | |
dc.creator | Núñez-Pacheco, Rosa | |
dc.creator | Turpo-Gebera, Osbaldo | |
dc.creator | Limaymanta, Cesar H. | |
dc.creator | Sánchez-Gómez, Ma Cruz | |
dc.date | 2023-12-15 | |
dc.date.accessioned | 2023-12-19T19:55:15Z | |
dc.date.available | 2023-12-19T19:55:15Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7317 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052023000200357 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239249 | |
dc.description | Self-efficacy is based on Bandura’s Social Cognitive Theory and from this perspective the objective of this study is to examine the relationship between academic writing and self-efficacy beliefs for writing in undergraduate university students. The sample consisted of 176 participants, 114 women and 62 men, from a Peruvian public university. Quantitative and correctional methodology were used. The participants completed a Perception Questionnaire on Academic Literacy and a Writing Self-Efficacy Scale. The results reveal that the relationship between academic writing perception and self-efficacy beliefs is moderate; there are no significant differences by gender and academic program. It is concluded that the higher the level of perception of academic writing, the higher the self-efficacy beliefs. | en-US |
dc.description | La autoeficacia se basa en la Teoría Social Cognitiva de Bandura y desde esa perspectiva el objetivo de este estudio es examinar la relación entre la escritura académica y las creencias de autoeficacia para la escritura en estudiantes universitarios de pregrado. La muestra estuvo conformada por 176 participantes, 114 mujeres y 62 hombres, de una universidad pública peruana. La metodología desarrollada es cuantitativa de tipo correlacional. Los participantes cumplimentaron un Cuestionario de Percepción sobre Alfabetización Académica y una Escala de Autoeficacia para la Escritura. Los resultados revelan que la relación entre percepción de escritura académica y creencias de autoeficacia es moderada; no existen diferencias significativas por sexo y por programa académico. Se concluye que a mayor nivel de percepción de escritura académica mayor creencia de autoeficacia. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7317/8366 | |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 357-371 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 357-371 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | escritura académica | es-ES |
dc.subject | autoeficacia | es-ES |
dc.subject | estudiantes universitarios | es-ES |
dc.subject | sexo | es-ES |
dc.subject | academic writing | en-US |
dc.subject | self-efficacy | en-US |
dc.subject | university students | en-US |
dc.subject | gender | en-US |
dc.title | Academic writing and self-efficacy in students of social and human sciences at a Peruvian university | en-US |
dc.title | Escritura académica y autoeficacia en estudiantes de ciencias sociales y humanas de una universidad peruana | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |