Show simple item record

Escritura académica y autoeficacia en estudiantes de ciencias sociales y humanas de una universidad peruana

dc.creatorBarreda-Parra, Aymé
dc.creatorNúñez-Pacheco, Rosa
dc.creatorTurpo-Gebera, Osbaldo
dc.creatorLimaymanta, Cesar H.
dc.creatorSánchez-Gómez, Ma Cruz
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:15Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:15Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7317
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200357
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239249
dc.descriptionSelf-efficacy is based on Bandura’s Social Cognitive Theory and from this perspective the objective of this study is to examine the relationship between academic writing and self-efficacy beliefs for writing in undergraduate university students. The sample consisted of 176 participants, 114 women and 62 men, from a Peruvian public university. Quantitative and correctional methodology were used. The participants completed a Perception Questionnaire on Academic Literacy and a Writing Self-Efficacy Scale. The results reveal that the relationship between academic writing perception and self-efficacy beliefs is moderate; there are no significant differences by gender and academic program. It is concluded that the higher the level of perception of academic writing, the higher the self-efficacy beliefs.en-US
dc.descriptionLa autoeficacia se basa en la Teoría Social Cognitiva de Bandura y desde esa perspectiva el objetivo de este estudio es examinar la relación entre la escritura académica y las creencias de autoeficacia para la escritura en estudiantes universitarios de pregrado. La muestra estuvo conformada por 176 participantes, 114 mujeres y 62 hombres, de una universidad pública peruana. La metodología desarrollada es cuantitativa de tipo correlacional. Los participantes cumplimentaron un Cuestionario de Percepción sobre Alfabetización Académica y una Escala de Autoeficacia para la Escritura. Los resultados revelan que la relación entre percepción de escritura académica y creencias de autoeficacia es moderada; no existen diferencias significativas por sexo y por programa académico. Se concluye que a mayor nivel de percepción de escritura académica mayor creencia de autoeficacia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7317/8366
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 357-371en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 357-371es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectescritura académicaes-ES
dc.subjectautoeficaciaes-ES
dc.subjectestudiantes universitarioses-ES
dc.subjectsexoes-ES
dc.subjectacademic writingen-US
dc.subjectself-efficacyen-US
dc.subjectuniversity studentsen-US
dc.subjectgenderen-US
dc.titleAcademic writing and self-efficacy in students of social and human sciences at a Peruvian universityen-US
dc.titleEscritura académica y autoeficacia en estudiantes de ciencias sociales y humanas de una universidad peruanaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record