Challenging notions of teachers’ work: Critiques, proposals, and bilinguisms from the teaching profession
Desafiando las nociones de trabajo docente: Críticas, propuestas y bilingüismos desde la organización docente
Author
Villalba-Pino, Dámaris
Valdés-Flores, Francisco
Fernández, M. Beatriz
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/731810.4067/S0718-07052023000200373
Abstract
Accountability policies and economic incentives to improve teaching have extended internationally. The System of Teacher Professional Development (STPD) established merit payment in Chile, and it was resisted by teacher organizations, such as the Campaign for a new education: to dignify the teacher career! This study analyzes the conception of teacher work underlying the campaign’s criticisms and proposals, and its strategies to persuade others, using frame analysis with dissemination documents. Findings identify the re-location of criticisms from the STPD towards previous regulations, the proposal of teacher work as collective, reflexive, and affective work, and the bilingualism of the campaign, which stablished criticism from in and out the New Public Management logic and used scholar´s and social movements’ discourses. This study contributes to expand the knowledge about teacher discourses for resisting accountability policies. Las políticas de rendición de cuentas e incentivos para mejorar la docencia han incrementado internacionalmente. El Sistema de Desarrollo Profesional Docente (SDPD) estableció el pago por desempeño en Chile y fue aprobado con resistencia de organizaciones docentes, como la Campaña para una nueva educación: ¡a dignificar la carrera docente! Este estudio analiza la concepción de trabajo docente subyacente a las críticas y propuestas de esta campaña, y sus estrategias persuasivas, utilizando el análisis de marcos interpretativos de documentos de difusión. Los resultados identifican el reposicionamiento de las críticas desde el SDPD hacia regulaciones anteriores, la definición del trabajo docente como colectivo, reflexivo y afectivo, y el bilingüismo de la campaña, estableciendo críticas desde dentro y fuera de la lógica de Nueva Gestión Pública, y usando discursos académicos y de movimientos sociales. Este estudio contribuye a expandir el conocimiento sobre discursos de resistencia de docentes a políticas de rendición de cuentas.