Show simple item record

Retroalimentación en el desarrollo del pensamiento social en educación secundaria

dc.creatorHerrera-Araya, David
dc.creatorToledo-Jofré, María Isabel
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:16Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:16Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7320
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200417
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239252
dc.descriptionThe purpose of this article is to analyze teacher feedback in the development of social thought in secondary education. Twelve teachers of History, Geography and Social Sciences participated according to teaching experience, type of school establishment and gender. Two individual interviews were conducted with each teacher with a thematic pattern. The interviews were coded with a qualitative content analysis deductively. The results indicate that they conceive the feedback as corrective/retroactive and orientative/projective and its implementation is of an evaluative and descriptive type focused on the skills of inquiry, temporality, contextualization and multi-causality with the use of evaluative instruments, questions and examples with little dialogic feedback. In conclusion, the feedback on social thinking made by teachers hinders the construction of complex knowledge and the active participation of students, which requires an improvement in feedback literacy in school education.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene por propósito analizar la retroalimentación docente en el desarrollo del pensamiento social en educación secundaria. Participaron 12 profesores de Historia, Geografía y Ciencias Sociales según experiencia docente, tipo de establecimiento escolar y sexo. Se realizaron dos entrevistas individuales a cada profesor con pauta temática. Las entrevistas se codificaron con un análisis de contenido cualitativo en forma deductiva. Los resultados indican que conciben la retroalimentación como correctiva/retroactiva y orientativa/proyectiva y su implementación es de tipo evaluativa y descriptiva focalizada en las habilidades de indagación, temporalidad, contextualización y multicausalidad con el uso de instrumentos evaluativos, preguntas y ejemplos con escasa retroalimentación dialógica. En conclusión, la retroalimentación en el pensamiento social que realizan los profesores dificulta la construcción de conocimiento complejo y la participación activa de los estudiantes lo que exige una mejora en la alfabetización en retroalimentación en la educación escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7320/8369
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 417-437en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 417-437es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectretroalimentaciónes-ES
dc.subjectpensamiento sociales-ES
dc.subjecteducación escolares-ES
dc.subjectFeedbacken-US
dc.subjectSocial thinkingen-US
dc.subjectSchool educationen-US
dc.titleFeedback in the development of social thinking in secondary educationen-US
dc.titleRetroalimentación en el desarrollo del pensamiento social en educación secundariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record