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Native Fashion: a Depatriarchalising View

Moda autóctona: una mirada despatriarcalizadora

Author
Vidal , Josefina

Full text
https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/71716
10.5354/0719-837X.2023.71716
Abstract
Native Fashion is a trend in Chilean fashion developed between 1968 and 1973, where the work of five creators of clothing and textile prints is identified: Nelly Alarcón, Enrique Concha, Marco Correa, María Inés Solimano, and Alejandro Stuven. This design trend has been recognized as a movement that tried to oppose European references, rescuing «what is unique» to the country and Latin America. This text establishes a critical view of this phenomenon from a feminist theory, particularly from the postulates of Donna Haraway, Ochy Curiel, María Galindo, and Rossi Braidotti. This article analyzes the work of Enrique Concha, who organized in 1972 the exhibition «A Hidden Chile: Campaign of Indigenous Chilean Fashion and Costumes» at the Museo Nacional de Bellas Artes, where he exhibited his prints «inspired by» in the Diaguita and Rapanui culture. This critical review argues how this exhibition is a cultural appropriation directed by Enrique Concha, which has been considered until today as a positive exercise justifying it as an emancipation from the metropolis.
 
La denominada moda autóctona es una corriente en la moda chilena que se desarrolló entre 1968 y 1973, con la cual se identifica el trabajo de cinco creadores de vestuario y estampados textiles: Nelly Alarcón, Enrique Concha, Marco Correa, María Inés Solimano y Alejandro Stuven. Dicha corriente del diseño ha sido reconocida como un movimiento que intentó oponerse a las referencias europeas, rescatando «lo propio» del  país y de Latinoamérica. Establecemos una mirada crítica de este fenómeno desde la teoría feminista, particularmente desde los postulados de Donna Haraway, Ochy Curiel, María Galindo y Rossi Braidotti. Analizamos entonces 21 el trabajo de Enrique Concha, quien organizó en 1972 la muestra «Un Chile  oculto: campaña de la moda y vestuario autóctonos chilenos» en el Museo Nacional de Bellas Artes, donde expuso sus estampados «inspirados» en la cultura diaguita y rapanui. Esta revisión crítica argumenta cómo esa exposición es una apropiación cultural dirigida por Enrique Concha, la cual se ha considerado hasta hoy como un ejercicio positivo, justificándola como una emancipación de la metrópolis.
 
Metadata
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