Situate(us) and Question(us) through a Design Course-Device. Our First Experience as Teachers of the Course Design, Gender and Feminisms
Situar(nos) y cuestionar(nos) a través de un curso-dispositivo de diseño. Nuestra primera experiencia como docentes del curso Diseño, Género y Feminismos
Author
Sánchez , Dora
Leal, Beatriz
Abstract
From a feminist pedagogy perspective, in 2023 we carried out for the first time a class called Design, Gender and Deminisms in the Design School of the Universidad Católica de Chile. We would like to share the development and contradictions of that experience of co-learning through theoretical and practical tools and methodologies from the field of gender studies and its relationship with design. This was carried out through theoretical lessons, text reviews, case studies, and development of design projects that incorporate an intersectional gender perspective in their processes and results so we—students and teachers—could question, situate, and rethink ourselves. Now that the semester is over, we feel able to reflect on how the course questioned the way students design, making them interrogate the different parts of the design process to a point where design to truly transform the gender gaps feels impossible. The experience also leaves us asking ourselves: Is it possible to teach from a feminist pedagogy perspective based on the joint construction of the learning experience in the context of an educational system where the relationship between university and students is similar to the one between services and clients? Desde una perspectiva de pedagogía feminista, durante el primer semestre del año 2023 realizamos por primera vez el curso-dispositivo Diseño, Género y Feminismos en la Escuela de Diseño de la Universidad Católica de Chile. Desde el registro, devenir, contradicciones y flujos de ese proceso, compartimos nuestra experiencia de co-aprendizaje desde herramientas teóricas y metodológicas del campo de los estudios de género y su relación con la disciplina del diseño. La estrategia didáctica se concretó a través de cátedras, estudio de casos, lecturas y levantamiento de proyectos que tenían como fin incorporar una perspectiva de género interseccional en procesos y resultados de diseño para incomodar, situar y repensar(nos). Una vez finalizada esta primera experiencia piloto, damos cuenta y reflexionamos sobre cómo el curso —como dispositivo crítico de diseño— interpeló la práctica del estudiantado, llevándoles a cuestionarse las distintas aristas del diseño hasta incluso paralizarse frente a la intervención. Además, para nosotras como docentes se abre la pregunta: ¿es posible hacer un giro hacia una pedagogía feminista basada en la co-construcción del proceso de enseñanza-aprendizaje en un sistema educacional donde la relación universidad-estudiante se asemeja cada vez más a la de servicio-cliente?