Show simple item record

Devenir Roberto Bolaño: congenialidad poética y “performing authorship” en Patti Smith

dc.creatorBolte, Rike
dc.date2023-12-13
dc.date.accessioned2023-12-21T18:35:33Z
dc.date.available2023-12-21T18:35:33Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/67609
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239302
dc.descriptionIn this essay, a marginal and —at the same time— prominent phenomenon in the exegesis of Roberto Bolaño's work is studied: the performance offered by the rock-veteran Patti Smith, as reader of the Chilean author, in an interview that took place in Madrid, in 2010. Smith meta-positions herself with respect to the “literary system”, but she also uses a concept inherited from romanticism, the poetic congeniality, locating herself in an inter-authorial dimension with Bolaño. Then, she performs several nostalgic exercises: the (re)staging of her own poetic authorship, and the projection of her authorial presence as a singer on/from Bolaño's absence. These interventions by Smith are analyzed in relation to a study by Sonja Longolius dedicated to the “performing authorship”, which at the same time takes up the Deleuze and Guattari’s theory of becoming author, and the transmission of the great texts (of cult).en-US
dc.descriptionEn este ensayo se estudia un fenómeno marginal y a la vez prominente en la exégesis de la obra de Roberto Bolaño: el performance que construyó la veterana del rock, Patti Smith, como lectora del autor chileno, en una entrevista realizada en 2010 en Madrid. Smith se metaposiciona respecto al “sistema literario” pero igualmente hace uso de un concepto heredado del romanticismo, la congenialidad poética, y así se sitúa en una dimensión interautorial con Bolaño. A continuación, Smith realiza varios ejercicios nostálgicos: la (re)escenificación de su propia autoría poética, y la proyección de su presencia autorial como cantante sobre la ausencia de Bolaño. Estas intervenciones de Smith son analizadas a la luz de un estudio de Sonja Longolius dedicado al “performing authorship”, que a su vez retoma la teoría de Deleuze y Guattari sobre el devenir autor/a, y la transmisión de los grandes textos (de culto).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/67609/74992
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 108 (2023): Noviembre; pp. 275-300en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 108 (2023): Noviembre; pp. 275-300es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 108 (2023): Noviembre; pp. 275-300pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectRoberto Bolañoes-ES
dc.subjectPatti Smithes-ES
dc.subjectAutor de cultoes-ES
dc.subjectAutoría/authorshipes-ES
dc.subjectDimensión interautoriales-ES
dc.subjectPerformancees-ES
dc.subjectRoberto Bolañoen-US
dc.subjectPatti Smithen-US
dc.subjectCult authoren-US
dc.subjectAuthorshipen-US
dc.subjectInter-authorial dimensionen-US
dc.subjectPerformanceen-US
dc.titleBECOMING ROBERTO BOLAÑO: A SURVEY OF POETIC CONGENIALITY AND THE “PERFORMING AUTHORSHIP” OF PATTI SMITHen-US
dc.titleDevenir Roberto Bolaño: congenialidad poética y “performing authorship” en Patti Smithes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record