• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Teoría del Arte
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Teoría del Arte
  • View Item

Incorporación de los medios de masas y de la cultura popular en la obra de Nicanor Parra: diálogos entre la ‘alta’ y la ‘baja’ cultura a través del lenguaje de la mercancía

Author
Truffa Sotomayor, Luciana M.

Full text
https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/RTA/article/view/52547
Abstract
Nicanor Parra's work has been widely discussed due to his admittedly contradictory positions regarding politics and the impact produced by the establishment of the neoliberal experiment in Chile. The self-described antipoet, although he maintained a harsh criticism towards the respective economic and political system, simultaneously explored the visual and communicative potentials of the consumer society through its own manifestations; the advertising language and the commodity culture. A year after his death, the following monograph proposes to analyze the ambiguities present in the Parrian visual poetry, as a commitment to hybridization in reaction to the binary conception of culture and society. From this perspective, the subversion of these elements, would have participated not only in the process of destabilization of the Latin American poetic canon, but also in the attempt to reestablish dialogue between two sectors of a highly polarized society.
 
La obra de Nicanor Parra, ha sido ampliamente discutida debido a sus posturas reconocidamente contradictorias en torno a la política y al impacto que produjo la instauración del experimento neoliberal en Chile. El autodenominado antipoeta, si bien mantuvo una dura crítica hacia el respectivo sistema económico y político, exploró en simultáneo las potencialidades visuales y comunicativas propias de la sociedad de consumo a través de sus mismas manifestaciones; el lenguaje publicitario y el código de la mercancía. A poco más de un año de su muerte, la siguiente monografía propone analizar las ambigüedades presentes en la poesía visual parriana, como una apuesta por la hibridización en reacción a la concepción binaria de la cultura y de la sociedad. Desde esta perspectiva, la subversión de dichos elementos, habría participado no sólo del proceso de desestabilización del canon poético latinoamericano, sino también del intento de reestablecer el diálogo entre dos sectores de una sociedad altamente polarizada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB