dc.creator | Barrales Pizarro, Ignacio | |
dc.date | 2023-12-29 | |
dc.date.accessioned | 2024-01-03T19:16:39Z | |
dc.date.available | 2024-01-03T19:16:39Z | |
dc.identifier | https://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2565 | |
dc.identifier | 10.25074/actos.v6i10.2565 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239684 | |
dc.description | Faced with the problem of the work of art as mere inconsequential commodity, that is to say, devalued of all aesthetic and unproductive meaning, we propose to consider the case of two recent theatrical works from the Chilean theatre circuit in Santiago -Girls & Boys (2022) by Alfredo Castro and Edipo stand up tragedy (2023) by Teatro La Provincia- in order to establish a different view from the work itself in the face of its irremediable condition as a cultural merchandise-product. Our hypothesis is that these scenic cases, by elaborating their structures from the Stand-Up Comedy support, are capable of generating, but a rupture, an awareness of themselves that suspends the logical of capital production of their support to make appear-raise not only its opposite (tragedy), but also to give an account of the de-fetishised condition of the cultural work-product. To do this, we have divided this article into three chapters: 1) The fetish of merchandise, 2) Merchandise as spectacle, and 3) Lachryphagy of merchandise. In the first, we will dedicate ourselves purely to clarifying the concept elaborated by Karl Marx; in the second, we will develop Guy Debord´s theory in order to establish a scope with the Stand-Up Comedy device; Finally, in the third chapter, we will carry out the analysis corresponding to the stage cases in order to give an account, by means of the metaphor of the concept of “lachryphagy”, of our hypothesis. | en-US |
dc.description | Ante la problemática de la obra de arte como mera mercancía intrascendente, es decir, devaluada de todo sentido estético e improductivo, nos proponemos pensar el caso de dos obras teatrales recientes del circuito chileno santiaguino -Girls & Boys (2022) de Alfredo Castro y Edipo stand up tragedy (2023) de Teatro La Provincia- con el fin de establecer una mirada diferente desde la obra misma ante su irremediable condición de mercancía-producto cultural. Nuestra hipótesis es que estos casos escénicos, al elaborar sus estructuras a partir del soporte Stand-Up Comedy, son capaces de generar, sino una ruptura, una consciencia de sí mismas que suspenden las lógicas de producción capital de su soporte para hacer aparecer-levantar no solo su opuesto (la tragedia), sino que también dar cuenta de la condición desfetichizada de la obra-producto cultural. Para ello, hemos divido este artículo en tres capítulos: 1) El fetiche de la mercancía, 2) La mercancía como espectáculo y 3) Lacrifagia de la mercancía. En el primero nos dedicaremos netamente a realizar una aclaración del concepto elaborado por Karl Marx; en el segundo, desarrollaremos la teoría de Guy Debord para establecer un alcance con el dispositivo Stand-Up Comedy; finalmente, en el tercer capítulo, ejecutaremos el análisis correspondiente a los casos escénicos para dar cuenta, por medio de la metáfora del concepto de “lacrifagia”, de nuestra hipótesis. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Academia Humanismo Cristiano | es-ES |
dc.relation | https://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2565/2666 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Revista Actos | es-ES |
dc.source | Revista Actos; Vol. 5 Núm. 10 (2023): Revista ACTOS; 51-68 | es-ES |
dc.source | 2452-4727 | |
dc.source | 10.25074/actos.v6i10 | |
dc.title | Lacrifagia y mercancía: Reflexiones sobre Girls & Boys (2022) de Alfredo Castro y Edipo stand up tragedy (2023) de Teatro La Provincia | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |