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Representación e ideología en la publicidad dirigida a la mujer: Chile, 1952, 1970 y 2010

dc.creatorVergara, Enrique
dc.creatorDe Simone, Liliana
dc.creatorBusquet, Jordi
dc.creatorGómez-Lorenzini, Paulina
dc.creatorLabarca, Claudia
dc.date2023-12-29
dc.date.accessioned2024-01-04T18:39:17Z
dc.date.available2024-01-04T18:39:17Z
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/70648
dc.identifier10.5354/0719-1529.2023.70648
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239779
dc.descriptionThis article analyzes the representation of women through advertising in women's magazines in Chile and their relationship with the ideological environment. Under a semiotic approach, we identified different dimensions present in forging women's consumption imaginary in three periods: 1974, 1981 and 1990. A corpus of six advertisements aimed at women in three different periods was selected and analyzed. Among the results, we noted that the representation of women was circumscribed to two main dimensions: physical beauty as something desirable and a social validation requirement, and self-fulfillment in the household setting, which is in tune with female stereotypes widely disseminated in the media. However, there are also features of such representations that implicitly question it, illustrating how more complex female portrayals in advertising might be.en-US
dc.descriptionEste artículo analiza la representación de la mujer y su vinculación con el entorno ideológico a través de la publicidad en revistas femeninas de Chile. Este análisis, de enfoque semiótico, identifica diversas dimensiones presentes en la construcción del imaginario femenino de consumo en tres periodos: 1974, 1981 y 1990. Para esto, seleccionamos un corpus de seis avisos dirigidos a la mujer en tres periodos diferentes. Entre los resultados, se advierte que la representación de la mujer se circunscribió a dos dimensiones: la belleza física como anhelo y requisito de validación y lo doméstico como ámbito de realización está en sintonía con un estereotipo femenino ampliamente difundido en los medios. No obstante, esta representación admite ser complejizada, ya que se advierten elementos que implícitamente también lo cuestionan.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/70648/75342
dc.rightsDerechos de autor 2023 Enrique Vergara Leyton, Liliana De Simone, Jordi Busquet, Paulina Gómez-Lorenzini, Claudia Labarcaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 32 No. 48 (2023): Temática Generalen-US
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 32 Núm. 48 (2023): Temática Generales-ES
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.subjectComunicación publicitariaes-ES
dc.subjectsemióticaes-ES
dc.subjectIdeologíaes-ES
dc.subjectRepresentación de la mujeres-ES
dc.subjectRevistas femeninases-ES
dc.subjectAdvertisingen-US
dc.subjectSemioticsen-US
dc.subjectIdeologyen-US
dc.subjectwomenen-US
dc.subjectMagazinesen-US
dc.titleRepresentation and ideology in advertising aimed at women: Chile, 1952, 1970 and 2010en-US
dc.titleRepresentación e ideología en la publicidad dirigida a la mujer: Chile, 1952, 1970 y 2010es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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