Critical, feminist and anti/post/decolonial approaches to understanding the world
Aproximaciones críticas, feministas y anti/pos/de/s/ coloniales para entender el mundo
Author
Ibarra, María Ignacia
Full text
http://encrucijadaamericana.uahurtado.cl/index.php/ea/article/view/21110.53689/ea.v15i2.211
Abstract
This article accounts for the main critical currents of contemporary counter-hegemonic thought, explaining their genealogies, political, epistemological and social transformation horizons. The objective is to observe the distances of each one and the possible articulations from their drifts and main referents. Non-hegemonic currents of thought and critical reflection are analyzed: postcolonial and anticolonial studies and, with greater emphasis, the decolonial turn as a radical reconceptualization of theory and politics in South America. A review of feminist currents beyond white feminism is also carried out: communitarian, black, Chicano. The relevance of these currents in the processes of production and vindication of the knowledge of the Global South, which has remained in the margins of the theoretical references of the Western academy, is recognized. Este artículo da cuenta de las principales corrientes críticas del pensamiento contemporáneo contrahegemónico, explicando sus genealogías, horizontes políticos, epistemológicos y de transformación social. Se tiene como objetivo observar las distancias de cada una, así como también las articulaciones posibles a partir de sus derivas y principales referentes. Se analizan las corrientes no hegemónicas de pensamiento y de reflexión crítica: estudios postcoloniales, anticoloniales y, con mayor énfasis, en el giro decolonial, por ser una reconceptualización radical de la teoría y de la política en Sudamérica. También se lleva a cabo una revisión de corrientes feministas más allá del feminismo blanco: comunitarias, negras, chicanas. Se reconoce la relevancia de estas corrientes en los procesos de producción y reivindicación de los saberes del Sur Global, los cuales han quedado en los márgenes de las referencias teóricas de la academia occidental.