• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Ediciones nuestrAmérica desde Abajo
  • Revista nuestrAmérica
  • View Item
  •   Home
  • Ediciones nuestrAmérica desde Abajo
  • Revista nuestrAmérica
  • View Item

Who are we South American teachers seeking training?

¿Quiénes somos los maestros sudamericanos que buscamos capacitación?;
Quem somos nós, professores sul-americanos, em busca de formação?

Author
Moreira, Sueli

Full text
https://nuestramerica.cl/ojs/index.php/nuestramerica/article/view/e6506838
10.5281/zenodo.6506838
Abstract
The effort to reconfigure the training of teachers and researchers in Brazil is marked by the challenge of uniting the fields of Education and Social Sciences. If intellectual production conceals ideologies, participatory research can help us promote teacher empowerment processes. Seeking to collaborate with these challenges, a group of teachers from public schools and universities, homonym Research Coletivo, met in an Extension Project. The forum of relations between schools and the university aimed to articulate research in the school routine. The methodology adopted was the investigation of pedagogical action (PAPe) (Franco 2016) and the results indicate that the dimensions around public, democratic and secular education remain precarious among Brazilian teachers.
 
El esfuerzo por reconfigurar la formación de docentes e investigadores/as en Brasil está marcado por el desafío de unir los campos de la Educación y las Ciencias Sociales. Si la producción intelectual oculta ideologías, la investigación participativa puede ayudarnos a promover procesos de empoderamiento docente. Buscando colaborar con estos desafíos, un grupo de maestros de escuelas públicas y universidades, homónimo Coletivo Investigador, se reunió en un Proyecto de Extensión. El foro de relaciones entre las escuelas y la universidad tenía como objetivo articular la investigación en la rutina escolar. La metodología adoptada fue la investigación de acción pedagógica (PAPe) (Franco 2016) y los resultados indican que las dimensiones en torno a la educación pública, democrática y secular siguen siendo precarias entre los docentes brasileños.
 
O esforço de reconfiguração da formação de professores e pesquisadores no Brasil é marcado pelo desafio da aproximação entre os campos das ciências da Educação e das Ciências Sociais. Se a produção intelectual oculta ideologias, as pesquisas participativas podem nos auxiliar a promover processos de empoderamento de professores. Buscando colaborar com estes desafios, um grupo de professores de escolas e universidades públicas, autointitulado Coletivo Investigador, reuniu-se num Projeto de Extensão. O fórum de relações entre escolas e universidade teve como objetivo articular pesquisa ao cotidiano escolar. A metodologia adotada foi a pesquisa-ação pedagógica (PAPe) (Franco 2016) e os resultados indicam que as dimensões em torno da educação pública, democrática e laica ainda são precárias entre professores brasileiros..
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB