Show simple item record

La escena remediada: hipermediación e inmediación en dos performances del teatro latinoamericano del Siglo XXI

dc.creatorESCOBAR RAMÍREZ, WILSON
dc.date2024-01-08
dc.date.accessioned2024-01-23T19:52:13Z
dc.date.available2024-01-23T19:52:13Z
dc.identifierhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3283
dc.identifier10.32735/S0718-22012023000573283
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239990
dc.descriptionDigital technologies have transfigured the field of theatrical art and have been producing a series of mutations that affect the perceptive tradition of live performance. To approach these new modes of communication that theater establishes today, strengthened in the intersection with these technologies, we will turn to the concept of remediation proposed by Bolter and Grusin, to examine two representative performances of the Latin American scene of the 21st century (Sin Sangre, by Teatrocinema, and Othelo, by Buendía Theatre), the ways in which the opacity of the medium (hypermediation) or its transparency (immediacy) contribute to the construction of technological poetics on the scene itself. en-US
dc.descriptionLas tecnologías digitales han transfigurado el campo del arte teatral y vienen produciendo una serie de mutaciones que afectan la tradición perceptiva del espectáculo vivo.  Para acercarnos a esos nuevos modos de comunicación que establece hoy el teatro, robustecido en el cruce con estas tecnologías, acudiremos al concepto de remediación planteado por Bolter y Grusin, para examinar en dos performances representativas de la escena latinoamericana del siglo XXI (Sin sangre, de Teatrocinema, y Othelo, de Buendía Theatre), las maneras cómo la opacidad del medio (hipermediación) o su transparencia (inmediación) contribuyen a la construcción de las poéticas tecnológicas sobre la escena misma.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos.es-ES
dc.relationhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3283/4090
dc.rightsDerechos de autor 2024 WILSON ESCOBAR RAMÍREZes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Vol. 2 Núm. 57 (2023): Diciembre; 169-181es-ES
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjectTheater; digital; technologies; remediation; hypermediation; immediacyen-US
dc.subjectTeatro; tecnologías digitales; remediación; hipermediación; inmediaciónes-ES
dc.titleThe remediated scene: hypermediation and immediacy in two Latin American theater representations of the 21st centuryen-US
dc.titleLa escena remediada: hipermediación e inmediación en dos performances del teatro latinoamericano del Siglo XXIes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record