Revista MAD
The reflexive university in times of crisis
La universidad reflexiva en tiempos de crisis
Author
Labraña, Julio
Puyol, Francisca
Brunner, José Joaquín
Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/7336910.5354/0719-0527.2023.73369
Abstract
Paradoxically, the self-reference of research i+n higher education and in universities in particular has only recently been recognized, albeit from a critical perspective that only questions the motives of academics. Although relevant as a political-ideological critique, such analyses remain at the level of personal attribution, without questioning the social conditions of possibility of the statements. In this essay we suggest that the notions emerging today in the post-pandemic scenario should be considered as a new expression of three referents that, with different approaches, are presented in normative discussions about the university: equity, comprehensiveness and relevance. As a result, the idea of the contemporary university is that of an inherently modern university, which still follows the Enlightenment mandate to dare to think, but extends it to the questioning of its own foundations, finding in continuous self-criticism its controversial (and impossible) mission: always more equitable, more integral and more pertinent. Paradójicamente, la autorreferencia de la investigación en educación superior y en las universidades en particular ha sido solo recientemente reconocida, si bien desde una perspectiva crítica que solo pone en cuestión motivos de los académicos. Si bien relevante como crítica política-ideológica, dichos análisis se quedan en el plano de la atribución personal, sin interrogar respecto de las condiciones sociales de posibilidad de los enunciados. En este ensayo sugeremos que las nociones que hoy emergen en el escenario post pandemia deben ser consideradas como una nueva expresión de tres referentes que, con distintos enfoques, se presentan en las discusiones normativas sobre la universidad: equidad, integralidad y pertinencia. Como resultado, la idea de la universidad contemporánea es la de una universidad inherentemente moderna, que sigue aún el mandato de la Ilustración de atreverse a pensar, pero lo extiende al cuestionamiento de sus propios fundamentos, encontrando en la continua autocrítica su polémica (e imposible) misión: siempre más equitativa, más integral y más pertinente.