Show simple item record

La universidad reflexiva en tiempos de crisis

dc.creatorLabraña, Julio
dc.creatorPuyol, Francisca
dc.creatorBrunner, José Joaquín
dc.date2023-12-28
dc.date.accessioned2024-01-25T12:50:54Z
dc.date.available2024-01-25T12:50:54Z
dc.identifierhttps://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/73369
dc.identifier10.5354/0719-0527.2023.73369
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240138
dc.descriptionParadoxically, the self-reference of research i+n higher education and in universities in particular has only recently been recognized, albeit from a critical perspective that only questions the motives of academics. Although relevant as a political-ideological critique, such analyses remain at the level of personal attribution, without questioning the social conditions of possibility of the statements. In this essay we suggest that the notions emerging today in the post-pandemic scenario should be considered as a new expression of three referents that, with different approaches, are presented in normative discussions about the university: equity, comprehensiveness and relevance. As a result, the idea of the contemporary university is that of an inherently modern university, which still follows the Enlightenment mandate to dare to think, but extends it to the questioning of its own foundations, finding in continuous self-criticism its controversial (and impossible) mission: always more equitable, more integral and more pertinent.en-US
dc.descriptionParadójicamente, la autorreferencia de la investigación en educación superior y en las universidades en particular ha sido solo recientemente reconocida, si bien desde una perspectiva crítica que solo pone en cuestión motivos de los académicos. Si bien relevante como crítica política-ideológica, dichos análisis se quedan en el plano de la atribución personal, sin interrogar respecto de las condiciones sociales de posibilidad de los enunciados. En este ensayo sugeremos que las nociones que hoy emergen en el escenario post pandemia deben ser consideradas como una nueva expresión de tres referentes que, con distintos enfoques, se presentan en las discusiones normativas sobre la universidad: equidad, integralidad y pertinencia. Como resultado, la idea de la universidad contemporánea es la de una universidad inherentemente moderna, que sigue aún el mandato de la Ilustración de atreverse a pensar, pero lo extiende al cuestionamiento de sus propios fundamentos, encontrando en la continua autocrítica su polémica (e imposible) misión: siempre más equitativa, más integral y más pertinente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Departamento de Trabajo Social.es-ES
dc.relationhttps://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/73369/75291
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceMAD; No. 49 (2023): The pandemic of society; 31-43en-US
dc.sourceMAD; Núm. 49 (2023): La pandemia de la sociedad; 31-43es-ES
dc.sourceRevista Mad; n. 49 (2023): La pandemia de la sociedad; 31-43pt-BR
dc.source0718-0527
dc.subjectEducación superiores-ES
dc.subjectUniversidadeses-ES
dc.subjectReflexividades-ES
dc.subjectCrisises-ES
dc.subjectTeoría de sistemas socialeses-ES
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjectUniversitiesen-US
dc.subjectReflexivityen-US
dc.subjectCrisisen-US
dc.subjectSocial systems theoryen-US
dc.titleThe reflexive university in times of crisisen-US
dc.titleLa universidad reflexiva en tiempos de crisises-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record