The Psichagogy as Educative Activity on Michel Foucault
La psicagogía como actividad educativa en Michel Foucault
Author
Ticchione Sáez, Diego
Salcedo, Laura
Full text
https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/7157710.5354/2452-6037.2023.71577
Abstract
In The Hermeneutics of the Subject, Foucault maintains that, in the culture of the self, pedagogy and psychagogy existed as two forms of education, differentiated by virtue of the ethopoietic purpose of each one. However, it is not clear what this means since the distinction is made without clarification of the framework in which it takes place. In this sense, we propose to highlight the constitutive aspects of psychagogy, establishing a problematization of the way in which ethopoiesis itself is understood here, through which we will try to explain its reference to the concepts of veridiction and self-care. En La hermeneútica del sujeto, Foucault sostiene que, en la cultura de sí, existieron pedagogía y psicagogía como dos formas de educación, diferenciadas en virtud de la finalidad ethopoietica de cada una. No obstante, no resulta claro qué quiere decir esto, pues la distinción se realiza sin una aclaración del marco en el que tiene lugar. En este artículo nos proponemos destacar los aspectos constitutivos de la psicagogía, problematizando el modo en que aquí es entendida la ethopoiesis, a través de la cual intentaremos explicitar su remisión a los conceptos de veridicción y cuidado de sí.