Sustainability in Latin America and the Caribbean. An analysis of the impact of socioeconomic and political arrangements
Sostenibilidad en América Latina y el Caribe. Un análises del impacto de los arreglos socioeconómicos y políticos;
Sustainability in Latin America and the Caribbean. An analysis of the impact of socioeconomic and political arrangements
Author
De Araújo Ramos, Maria Regina
Sobreira de Moura, Alexandrina
Vilela Amelotti, Luiza
Abstract
How do socioeconomic and political arrangements relate to sustainability? Based on a sample of 24 countries in Latin America and the Caribbean, between 2011 and 2019, this study examines the hypothesis that better performance in socioeconomic and political variables is associated with higher levels of sustainability. Here, this concept is measured through the Social Progress Index (SPI) and Sustainable Development Goals (SDGs) 10, "Reduced Inequalities", and 11, "Sustainable Cities and Communities". The research design considers correlation tests, panel data regression, and an empirical description of the Chilean and Brazilian contexts. The results show that performance in the SPI and the SDG 11 is primarily associated with economic arrangements, while the SDG 10 is more closely linked to the political dynamics of the state. Furthermore, by analyzing Chile and Brazil, this study identifies that the countries also have particular effects on the indices. The conceptual impact of these results enriches socioeconomic and political interventions for sustainability and provides valuable insights for future research. ¿Cuál es la relación entre los arreglos socioeconómicos y políticos y la sostenibilidad? Utilizando una muestra de 24 países de América Latina y el Caribe entre 2011 y 2019, este estudio pone a prueba la hipótesis de que un mejor desempeño en variables socioeconómicas y políticas está asociado con mayores índices de sostenibilidad. En esta investigación, la sostenibilidad se mide a través del Índice de Progreso Social (IPS) y los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) 10, "Reducción de las Desigualdades", y 11, "Ciudades y Comunidades Sostenibles". El diseño de la investigación considera pruebas de correlación, regresión con datos en panel y una descripción empírica de las situaciones en Chile y Brasil. Se observa que el desempeño en el IPS y el ODS 11 están mayoritariamente asociados con arreglos económicos, mientras que el ODS 10 está relacionado con la dinámica política del Estado. Al analizar Chile y Brasil, se identifica que estos países también tienen efectos particulares en los índices. Con un impacto conceptual, los resultados de este estudio enriquecen las intervenciones socioeconómicas y políticas a favor de la sostenibilidad, y pueden servir de base para el desarrollo de futuras investigaciones en el campo. How do socioeconomic and political arrangements relate to sustainability? Based on a sample of 24 countries in Latin America and the Caribbean, between 2011 and 2019, this study examines the hypothesis that better performance in socioeconomic and political variables is associated with higher levels of sustainability. Here, this concept is measured through the Social Progress Index (SPI) and Sustainable Development Goals (SDGs) 10, "Reduced Inequalities", and 11, "Sustainable Cities and Communities". The research design considers correlation tests, panel data regression, and an empirical description of the Chilean and Brazilian contexts. The results show that performance in the SPI and the SDG 11 is primarily associated with economic arrangements, while the SDG 10 is more closely linked to the political dynamics of the state. Furthermore, by analyzing Chile and Brazil, this study identifies that the countries also have particular effects on the indices. The conceptual impact of these results enriches socioeconomic and political interventions for sustainability and provides valuable insights for future research.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La sostenibilidad en el currículo de las carreras de arquitectura: Implicaciones del concepto de sostenibilidad en el perfil profesional y el plan de estudios de las carreras de arquitectura en América Latina
González C., Alexander; Trebilcock K., Maureen. Hábitat Sustentable; V.2, N.1 (2012): Junio 2012; 26-35 -
The academic world and public policies facing the urgencies of sustainable development in Latin America and the Caribbean
Parker Gumucio, Cristian. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 39 (2014): Brasil en la integración de América Latina -
Desafíos para el desarrollo sostenible de las ciudades en América Latina y El Caribe
Winchester, Lucy; Institto Latinoamericano de Planificación Económica Social, CEPAL, Naciones Unidas. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 30, núm. 96 (2006): Sustentabilidad urbana