Making an "Authorized" Student Journal during the Dictatorship. The Case of Etcétera Journal from the Quilmes Normal, Buenos Aires Province (1976-1983)
Producir una revista estudiantil "autorizada" en dictadura. El caso de la revista Etcétera del Normal de Quilmes, Provincia de Buenos Aires (1976-1983)
Author
Álvarez, Alejandra
Full text
https://revistas.academia.cl/index.php/tiempohistorico/article/view/257610.25074/th.v0i27.2576
Abstract
This article analyses the role of a student magazine produced by high school students from the province of Buenos Aires during the last civil–military dictatorship in Argentina (1976-1983). The magazine continued to be published during the first year after the return to democracy. In a context in which other types of organizations and student expressions were prohibited, censored, persecuted and repressed, a group of students managed to keep this editorial project working and authorized.
Sixteen editions of the Etcétera magazine (legally produced) were analyzed as well as interviews carried out to the protagonists of the movement and documents from the ministry of education. Finally this, publication helped them consolidate democratic practices of participation that were still forbidden in other aspects of everyday life. El presente artículo analiza el rol de una revista estudiantil producida por estudiantes en una escuela secundaria de la Provincia de Buenos Aires durante la última dictadura cívico militar en Argentina (1976-1983) que continuó durante el primer año de recuperación de la democracia. En un contexto en el que se prohibieron otras formas de organización y expresión del estudiantado mediante la censura, persecución y represión, diferentes grupos de estudiantes lograron sostener este proyecto editorial de forma autorizada. Para ello, se analizaron dieciséis números de la revista Etcétera (de circulación legal), entrevistas realizadas a las y los protagonistas y documentación del Ministerio de Educación de la Nación. En síntesis, dicha publicación les permitió consolidar prácticas democráticas de participación que permanecían vedadas en otros ámbitos de la vida cotidiana.