• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Vegetal and affective bodies in Teoría del polen by Victoria Ramírez

Cuerpos vegetales y afectivos en Teoría del polen de Victoria Ramírez

Author
Jiménez-Barrera, Joaquín

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7323
10.4067/s0071-17132023000200007
Abstract
In this article I examine the poetry book Teoría del polen (2021), by Victoria Ramírez, under the consideration that its aesthetic proposal discursively dislocates the hegemonic ways of thinking nature, understood from the anthropocentric tradition as a passive and primitive entity. From Jane Bennett’s perspective in Vibrant Matter (2010), I argue that Ramírez’s text develops a vegetal poetics of the affective; that is, a way of positioning plants as acting and vibrant beings, capable of cohabiting horizontally with human beings. This poetics, which I call ‘compost writing’ (Haraway 2019), configures an alternative imaginary of plants, understood under this gaze as active and subjectivized, violent and organized entities, which challenges the binary and hierarchical relations of community (Esposito 2009) between humanity-nature.
 
En el presente artículo examino el poemario Teoría del polen (2021), de Victoria Ramírez, bajo la consideración de que su propuesta estética disloca discursivamente los modos hegemónicos de pensar la naturaleza, entendida desde la tradición antropocéntrica como un ente pasivo y primitivo. A partir de la perspectiva de Jane Bennett en Vibrant Matter (2010), sostengo que el texto de Ramírez desarrolla una poética vegetal de lo afectivo; es decir, una manera de posicionar a las plantas como seres actantes y vibrantes, capaces de cohabitar de forma horizontal con los entes humanos. Esta poética, que denomino ‘escritura del compost’ (Haraway 2019), configura un imaginario alternativo de las plantas, entendidas bajo esta mirada en cuanto entes activos y subjetivados, violentos y organizados, lo que desafía las relaciones binarias y jerarquizadas de comunidad (Esposito 2009) entre humanidad-naturaleza.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB